Een veel gehoord nieuwsitem de laatste tijd gaat over de impact van de hoge stroomtarieven op het elektrisch rijden . Omdat de stroomtarieven (nog?) gekoppeld zijn aan de gasprijs is ook de stroomprijs explosief gestegen.
Op 1 september schreven we al een
blog over een artikel in de Telegraaf
waarin stond dat elektrisch rijden duurder was dan fossiel rijden. Voor het gemak werd voorbij gegaan aan het thuisladen. Mocht je thuis kunnen laden met een serie panelen op je dak, of je kunt laden op kosten van de baas, dan valt de pijn nog best mee. Mocht je dit voordeel niet hebben is er wellicht nog de mogelijkheid om in de straat te laden. Openbare laadstations hebben doorgaans nog niet het verhoogde stroomtarief.
Als andere voordelen (geen wegenbelasting, korting op de energiebelasting, geen BPM, lagere bijtelling) ook verdwijnen, wordt het elektrisch laden per saldo nog duurder. In vergelijk met de benzineprijs speelt het nadeel dat de accijnskorting op benzine en diesel voorlopig gehandhaafd blijft.
Een enkeling vindt deze ontwikkeling niet erg. De redenering is dat over het algemeen kapitaalkrachtige mensen een EV aanschaffen. En in wezen klopt dit, maar over het algemeen zijn elektrisch aangedreven auto’s nog erg duur, en zelfs met aanloopsubsidies betaal je nog altijd een forse prijs. Zonder de voorlopers komt de transitie nooit van de grond. Maar misschien moeten we ook niet al te veel doemdenken. De hoge gasprijs kon best een tijdelijke situatie zijn. Mogelijk wordt stroomprijs losgekoppeld van het gastarief. Op middellange termijn staat de situatie er wellicht veel rooskleuriger voor. Als je op dat moment in het bezit bent van een EV ben je spekkoper.
En dan is er nog het klimaat. Deze zomer sloeg de droogte toe. Slechts één voorbeeld van de klimaatverandering die gaande is. Het geeft de urgentie van de klimaataanpak hoe dan ook aan. Voor een succesvolle aanpak is voorwaardelijk dat het grote publiek de fossiele brandstoffen links laat liggen en gaat voor elektrisch. Om dit te bereiken zou het beter zijn dat het kabinet de afschaf van enkele subsidies voor het elektrisch rijden in de vertraging zet. Daarbij gesteld dat technologische ontwikkelingen niet stilstaan (bijvoorbeeld accu’s die steeds beter, lichter en goedkoper worden), zien wij de toekomst von de EV, ondanks de hapering van dit moment, zeer zonnig tegemoet.