Smart is een echte pionier. Dat zeggen we omdat het merk al enige tijd geleden heeft besloten om te stoppen met de brandstofmotor. Wie nu voor een Smart gaat shoppen heeft enkel de keuze voor een elektrische variant. En daar is niets mis mee. De guitige auto's van het merk zijn voornamelijk gericht op stadsgebruik. Daar waar een enorme actieradius niet echt van belang is. Toch ontkomt Smart niet aan een andere trend, de SUV trend welteverstaan. Daarom trekken ze de doeken van de Smart Concept #1.
De highlights van de Smart Concept #1 zijn:
Eigenlijk weten we bijzonder weinig van de conceptauto van Smart. Terwijl het merk zelf spreekt van een concept die dicht tegen een productiemodel aanleunt delen ze weinig specificaties. De afmetingen weten we wel. De Smart is voor een 'compacte SUV' nog behoorlijk groot. De auto is 4,29 meter lang, 1,91 meter breed en 1,69 meter hoog. De SUV heeft een wielbasis van 2,75 meter. Het merk geeft te kennen dat het aanzienlijk meer premium zal zijn dan de huidige modellen. Dit wil men onderstrepen door onder andere LED-strips met ritmische lichtshow aan de voor en achterzijde en de nodige kunstmatige intelligentie. Het ontwerp wijkt eveneens behoorlijk af van wat we al kennen. "De nieuwe sportieve Concept #1 is een herdefiniëring van het slimme merk op een heel coole, volwassen manier", zegt Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group. "We hebben een volledig nieuw design-DNA gecreëerd dat het potentieel heeft om door te gaan als toonaangevende designmerk.” Waarvan akte.
Ook van binnen wijkt de conceptauto flink af van het oude vertrouwde Smart interieur. We zien de nodige brons/goud tinten en zitplaats voor vier personen. Het enorme LCD scherm is 12,8 inch groot en dankzij het grote panoramadak voelt het nog ruimer dan Smart doet beloven. Waar de concept plaats bied aan vier personen zal de productieversie vijf personen van A naar B kunnen vervoeren. Of de unieke sfeerverlichting en gouden accenten ook hun weg vinden naar het productiemodel valt nog maar te bezien. Uiteraard is de auto volledig elektrisch. Maar behalve het feit dat een verbrandingsmotor ontbreekt rept Smart met geen woord over specificaties, accu of actieradius. In plaats daarvan melden ze trots dat de Concept #1 een pareltje is op het gebied van technologie. De ECU kan voor ruim 75 procent worden gestuurd door over-the-air updates. Wat zelfs de actieradius moet kunnen vergroten op den duur. Kijk, dat zijn handige updates. En goed voor de restwaarde! Het wachten is nu op meer informatie en een leverdatum. Of we de Smart SUV ook in Europa mogen verwelkomen is eveneens nog niet bekend gemaakt.