Het Amerikaanse
Lucid Motors meldt zich het aankomende kwartaal op de Europese EV-markt. De autoproducent
concurreert met gerenommeerde merken als Audi, BMW, Porsche en Tesla. Sterke man achter dit concern is Peter Rawlinson. Geen onbekende gezien zijn nauwe banden in het verleden met Tesla. Rawlinson kun je zien als de geestelijke vader van de
Tesla Model S. Het is onduidelijk wat er precies gebeurd is maar de verstandhouding tussen hem en Elon Musk werden er niet beter op, waardoor Rawlinson bij Tesla vertrok om zelf een eigen EV te ontwerpen en bouwen. Het hoofdkantoor van Lucid Motors is gevestigd in California. De productie vindt plaats in Casa Grande, Arizona. Het Europese hoofdkantoor komt in Nederland te staan. Lucid Motors rolt haar product in eerste instantie uit daar waar het geld zit. Men start in Duitsland in München. De plek waar het geld zit. Noorwegen en Zwitserland volgen. En ook in Nederland doet mee, vooral ook vanwege de goede laadinfrastructuur en vanwege de vooruitstrevendheid op gebied van elektrisch rijden.
De basisversie is de
Lucid Air. Deze gaat rond de ton gaat kosten. De prijzen kunnen oplopen tot liefst EUR 220.000. Dan hebben we het over de Lucid Air Dream Edition. Een kar met alles er op en eraan, maar dat mag voor dat bedrag. Net als de andere producenten heeft ook Lucid Motors te kampen met de logistieke problemen van toeleveranciers van onderdelen. Naast de Lucid Air is er ook de
Air Sapphire.
De Lucid Air doet niet onder voor de concurrent. Het model oogt zeer sportief. Qua prestaties is het opgewassen tegen de anderen. De stekkerauto heeft een zeer krachtig motorvermogen en de accu’s leveren net iets meer energie. Het bereik gaat richting de 800 km! Met een spanning van ruim 900 Volt belooft de autobouwer nog kortere laadtijden. Uiteraard mits de laadpaal de hogere voltages aan kan. Maar is dat voldoende? De concurrentie op dit segment is moordend. Is de Lucid Air onderscheidend genoeg dat bijv. een trotse BMW-bezitter over stapt naar de Amerikaan? Gigantische budgetten worden gereserveerd voor de uitrol, maar houd je het lang genoeg vol om een plek te veroveren is de vraag. We geven het de voordeel van de twijfel. Want, er staat een dijk van een auto. Maar een zekerheid op Europese bodem is het nog niet.