Nissan wil zijn klanten de ervaring van elektrisch rijden bij gaan brengen. Een speciaal programma "EV Carefree+" is hiervoor in het leven geroepen. Het initiatief is bedoeld om de Nissan Ariya en LEAF aantrekkelijker te maken. Speciaal voor de automobilisten met drempelvrees jegens het elektrisch rijden. Achterliggende gedachte is dat Nissan zijn marktdeel wil heroveren . De laatste jaren was het bij Nissan erg stil rond het elektrisch rijden.
Nissan liep ooit voorop in de elektrische auto-industrie. Het begon met de Nissan LEAF, die in 2010 als een van de eerste 100% elektrische auto op de markt kwam. Begin 2018 was de Nissan Leaf zelfs de best verkochte EV in Europa. Inmiddels hebben de meeste autofabrikanten al een elektrische auto’s in hun gamma. Enkelen hebben zelfs alleen maar EV’s in hun productassortiment. Het lijkt alsof Nissen ergens de slag heeft verloren. Pas eind 2021 introduceerde Nissan zijn tweede elektrische auto, een Ariya-crossover.
Het terugwinnen van marktaandeel doet Nissan met verschillende doelgerichte acties.
Dat Nissan extra in blijkt te zetten op de Leaf is op zijn minst opmerkelijk gezien de berichtgeving afgelopen zomer dat Nissan de stekker eruit zou trekken. Het programma wordt eerst in de VS uitgerold. Onbekend is of het uitrolprogramma wordt vervolgd in Europa. Voor Nissan én de EV-rijder zou dat een goede zaak zijn.