Blog Layout

jun. 29, 2022

Volkswagen Golf Mk7 GTI I de sportieve alleskunner

In de regelmatig terugkerende rubriek 'Nu het nog kan' behandelen we auto's voor de echte liefhebbers. Auto's met brandstofmotoren die emotie weten los te maken, een glimlach op het gezicht weten te toveren en gekoesterd worden. Kortom, auto's die je eigenlijk heel graag wil hebben. Auto's die nu nog kunnen voordat we allemaal een elektrische auto rijden. Met vandaag in de hoofdrol: de Volkswagen Golf Mk7 GTI, de sportieve alleskunner.

Volkswagen Golf Mk7 GTI is een praktische hatchback

De laatste keer behandelden we de BMW M135i, een fantastische hatchback met praktisch gebruikersgemak en een hoge betrouwbaarheid. De BMW kent echter een nadeel. De heerlijke zescilinder is behoorlijk dorstig. Nou staat de Golf GTI ook niet bekend als 'zuinig' maar het verbruik is een stuk gunstiger dan de dorstige zescilinder van BMW. Een ander groot voordeel: de sportieve Golf is in flinke oplages geproduceerd en dus in alle prijsklassen te vinden. Kies niet direct de goedkoopste, een GTI kent namelijk verschillende 'doelgroepen', daarover later meer.

Eerst moeten we het natuurlijk hebben over de auto in kwestie. De Volkswagen Golf GTI. De 7e generatie van de sportieve hatchback verscheen in 2013 op de markt en was in alle opzichten een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De Golf werd gebouwd op het destijds nieuwe MQB-platform en kreeg een modern en strak design met een hoogwaardig afgewerkt interieur. Met dank aan de krachtige 2.0 TSI motor produceerde de GTI 220 pk en 350 Nm koppel. Dit was 10 pk en 70 Nm meer dan zijn voorganger. De acceleratie van 0-100 is in 6,5 seconden achter de rug en de Duitser wist een topsnelheid van 246 km/h te bereiken. Ook nieuw voor deze generatie was de komst van een Performance versie. Naast grote remmen kreeg je ditmaal 230 pk waardoor de sprint van 0 tot 100 in 6,4 sec. gehaald kon worden.

De alleskunner

De Golf GTI is de perfecte combinatie tussen praktisch en sportief. Met een chipje haal je al snel de 300 pk en kun je het menig sportwagen er lastig maken op de Autobahn. Standaard kon je zelf roeren in de zesbak met het iconische golfballetje. Voor de automaat liefhebbers was er de DSG-bak met 7 verzetten. De GTI is zowel als tweedeurs als vierdeurs variant gebracht waarbij de laatste een stuk praktischer is. Vergis je overigens niet in de uitrusting. Ondanks dat het een topmodel betrof zijn niet alle GTI's even rijk uitgerust. Zeker import exemplaren willen nog wel eens essentiële opties zoals cruise control missen. Wel kreeg de GTI standaard dikkere bumpers, twee uitlaten, sportstoelen met ruitjesbekleding en een sportstuurwiel met rode stiksels. 

Echte GTI liefhebbers konden in 2015 genieten van de Golf GTI Clubsport met 265 pk en met overboost zelfs 290 pk gedurende10 seconden. De Clubsport kreeg een nog dikker uiterlijk. In 2017 ging de GTI door het leven als GTI 7.5 en kreeg een facelift aangemeten. De hothatch werd voorzien van een nieuwe voor- en achterbumper, nieuwe koplampen, niewue achterlichten en een nieuw infotainmentsysteem. Ook kregen de GTI's er de nodige pk's bij, de reguliere GTI ging naar 230 pk, de Golf 7.5 GTI Performance naar 245 pk. Een nog heftigere versie van de Clubsport volgde in de vorm van de GTI Clubsport S. Met een oplage van slechts 400 stuks is het een zeldzaamheid. De Clubsport S was 30 kg lichter (of 45 kg lichter wanneer ook de airco weggelaten werd) en vooral gericht op circuitgebruik. Heel kort had de 310 pk sterke Golf een Nürburgring ronderecord met 7 minuten 47 seconden in handen, tot deze plek werd ingenomen door de Honda Civic Type R. Mocht de Clubsport S iets teveel van het goede zijn en de reguliere GTI te langzaam kon als kers op de taart ook worden gekozen voor de 290 pk sterke GTI TCR.


Wat kost het tegenwoordig?

Een Golf GTI is een enorm populaire auto en is daardoor in grote aantallen verkocht. Niet alleen onder een grote groep liefhebbers is de Golf GTI van bouwjaar 2013 tot 2019 een gewilde keuze, helaas ook onder het boevengilde en nachtapothekers. Hierdoor is niet iedere GTI als liefhebbersauto behandeld. Het is daarom aan te raden om een goede inspectie uit te voeren alvorens over te gaan tot een aankoop. Bekijk daarbij goed het schadeverleden en laat eventuele importauto's met opvallend lage bpm bedragen staan. Op het wereld wijde web zijn een flink aantal aankoopadviesvideo's te vinden. Ook deze kunnen geen kwaad.

Maar wat kost zo'n praktische snelle hothatch tegenwoordig? Prijzen beginnen bij ongeveer 15.000 euro. Voor een fraaie TCR betaal je al snel meer dan 40.000 euro. Ondanks de ruim 500 exemplaren op occasionportal konden we op het moment van schrijven geen Clubsport S vinden.

De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Een smart#3 met panoramadak in de kleur Photon Orange metallic staat op een parkeerplaats
door Mindert Westra 29 apr., 2024
Smart Automobil komt met een opvolger van de smart#1. Maak kennis met de sportieve SUV coupé smart#3.
Meer artikelen
Share by: