Blog Layout

apr. 11, 2021

Hoe staat het met het elektrisch rijden?

Het is nog altijd een veelbesproken onderwerp tijdens een verjaardag. Gaan we allemaal massaal een elektrische auto kopen? Wordt het nog wat waterstof? Of blijven de oude vertrouwde brandstofauto’s nog wel even aan? Mede dankzij de Diesel-Gate, de klimaatdoelstellingen en de flinke subsidies voor elektrisch rijden lijkt elektrisch rijden steeds dichter bij te komen. Veel autofabrikanten hebben aangegeven te zullen stoppen met diesel en benzine motoren of zijn er zelfs al mee gestopt. De actieradius neemt toe en stukje bij beetje dalen de prijzen. Het is maar de vraag of en wanneer we allemaal in een elektrische auto rijden.

Keiharde doelstellingen

Inmiddels staat de teller op ruim 174.000 elektrische auto's in Nederland. Het aantal publieke laadpunten overtreft met bijna 70.000 ook het aantal tankstations in het land. De enorme toestroom van stekkerauto's is natuurlijk grotendeels te danken aan de aantrekkelijke bijtellingspercentages op Plug-In Hybride's en de bijtellingskorting op volledig elektrische auto's. De financiële voordelen en subsidies hebben een reden. Om in 2030 te voldoen aan de Europese CO2 uitstooteisen is het noodzakelijk de uitstoot terug te dringen. Of dat grotendeels te behalen valt door brandstofauto's steeds zwaarder te belasten valt te betwisten maar het feit blijft dat er veel uitstootbeperking gerealiseerd kan worden wanneer men overstapt op elektrisch.

Alle auto's elektrisch in 2030 is niet duurzaam

Huh? Niet duurzaam? Maar hoe meer elektrische auto's hoe beter, toch? Nou, niet helemaal. De gemiddelde levensduur van een auto is zo'n 18 jaar. Hoewel steeds meer nieuwe auto's de showroom verlaten met een accupakket in plaats van en brandstofmotor is het aandeel van elektrische auto's in het bestaande wagenpark nog altijd beperkt. Let wel, de doelstellingen van 2030 zijn er op gemaakt om nieuwe auto's uitsluitend als elektrische auto te verkopen. Zelfs wanneer er dus geen benzine en dieselauto's per 2030 als nieuw worden verkocht zou dit betekenen dat er nog steeds een groot deel van het wagenpark met reguliere brandstofmotor zijn levenscyclus van 18 jaar heeft bereikt. Het zou enorm milieuvervuilend zijn om deze auto's vervroegd van de weg te halen.

Maar rijden we dan allemaal elektrisch in 2030?

Zeer waarschijnlijk is dat niet het geval. Het aantal elektrische auto's zal de komende jaren in record tempo toenemen, eventueel mede dankzij extra overheidssteun. Daarnaast investeren autofabrikanten ook groots in de techniek en trekken ze zelf de stekker (hoe ironisch) uit de benzine- en diesel motoren.


De kans dat er in 2030 uitsluitend elektrische auto's worden geregistreerd is daarom wel aannemelijk. Sterker nog, dit zijn keiharde doelstellingen van de Nederlandse overheid. Op termijn zal de benzine en dieselauto daarom verdwijnen. Toch, voor degene met benzine in de aderen, kun je gerust ademhalen. Hoewel de prijzen van benzine aan de pomp en benzineauto's drastisch zullen toenemen zullen de auto's toch nog wel eventjes aanblijven.


03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Een smart#3 met panoramadak in de kleur Photon Orange metallic staat op een parkeerplaats
door Mindert Westra 29 apr., 2024
Smart Automobil komt met een opvolger van de smart#1. Maak kennis met de sportieve SUV coupé smart#3.
Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Meer artikelen
Share by: