Veel berichtgeving de laatste tijd over succesvolle verkoopcijfers van
BYD . BYD staat voor
Build Your Dreams en is van Chinese makelij. De productie van de de elektrische auto is niet het enige wat zij bouwen. Ook autobussen, bestelbussen en heftrucks maken onderdeel uit van hun EV-assortiment. Met de forse groei van de EV's is BYD wereldwijd
marktleider geworden op gebied van elektrische auto's en daarmee een geduchte concurrent van Tesla.
In het tweede kwartaal dit jaar zijn meer dan 2 miljoen EV's verkocht. Dit is een groei van 64% tov vorig jaar. Het is voor het eerst dat BYD meer heeft verkocht dan Tesla, waarmee het Chinese autoconcern wereldwijd marktleider is geworden op EV-gebied. De meeste afzet vindt weliswaar in eigen land plaats. De grootste afzetmarkt wereldwijd bevindt zich dan ook in China. Maar BYD slaat haar vleugels ook uit in andere delen van de wereld. Het laat tevens een forse uitbreiding zien in de Verenigde Staten, Australië en Europa. Over juli meldt BYD dat het meer dan 162.000 EV's heeft verkocht. dat is 3x zo veel als in dezelfde maand in 2021. Ten opzichte van juni 2022 werden 30.000 stuks meer afgezet. Over heel 2022 verwacht men meer dan 2 miljoen elektrische voertuigen te produceren. De productie moet vooral van de tweede helft dit jaar komen gezien China nog regelmatig regionale lockdowns heeft. Naast BYD ondervindt ook Tesla hier de nadelen van. Al met al hoopgevende productie-aantallen voor de wereldwijde transitie naar elektrisch rijden!
De goedlopende modellen van BYD heten de Atto 3, de Tang en de Han. Onderstaande een tabelletje met iets meer info.
Bereik | Acelleratie | Snelheid | Vermogen accu | |
---|---|---|---|---|
Atto 3 | 420 | 7,3 sec | 160 km/n | 60,5 kWh |
Tang | 400 | 4,6 sec | 180 km/u | 86,4 kWh |
Han | 521 km | 3,9 sec | 180 km/u | 85,4 kWH |