De transitie naar elektrische voertuigen brengt veel teweeg in autoland. Autofabrikanten onthullen het ene na het andere elektrische model. De strijd om actieradius en hoogste snellaadtijden is volop gaande. Hoewel er voor de doorgewinterde petrolhead best het een en ander aan sportieve elektrische auto’s verkrijgbaar is het algemene gevoel wel dat men genoegen moet nemen met het verliezen van ‘echte rijeigenschappen’. Eén daarvan is de achterwielaandrijving. Goed, er is een Porsche Taycan met aandrijving op de juiste wielen maar die komt met bijbehorend prijskaartje. In het verleden was het voornamelijk BMW die hier kon overtuigen. Maar tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid. Audi komt namelijk met het verrassende nieuws dat het de Audi A4 ook van achterwielaandrijving gaat voorzien.
Jawel, je leest het goed. Audi neemt de rollen van BMW over en gaat de nieuwe elektrische Audi A4 voorzien van achterwielaandrijving. De A4 met stekker zal overigens niet de enige nieuwe A4 worden. Evenals bij de
Audi A6 krijgt de nieuwe A4 een e-tron variant. Deze komt te staan op het PPE-platform terwijl de A4 met benzine, diesel en hybride motoren komt te staan op het MLB-platform. De Audi A4 e-tron moet qua uiterlijk herkenbare trekjes meekrijgen van de recent onthulde
Audi e-tron GT. De auto moet een directe concurrent worden voor de eveneens elektrische
BMW i4 en
Tesla Model 3.
Maar het verhaal gaat verder. Naast een elektrische A4 zal Audi ook op de proppen komen met een extra hete RS4 e-tron. Details zijn nog niet bekend gemaakt maar verwacht een overdaad een pk’s. Wie liever opteert voor een benzine variant kunnen we geruststellen. De RS4 met de bekende 2.9 V6 zal terugkeren. Weliswaar met elektrische ondersteuning. Een blik op het huidige aanbod van motoren binnen de VAG groep leert ons dat het hier hoogstwaarschijnlijk zal gaan om de motor uit de Porsche Panamera S e-Hybrid.