Seat Cupra Born of Volkswagen ID.3 | wat is het verschil?
Het sportieve submerk van Seat heeft de doeken getrokken van de volledig elektrische Cupra Born. Hij krijgt nog wel eens de bedenkelijk bijnaam 'Volkswagen ID.3 met Spaans sausje' met zich mee, maar mogelijk doe je de Cupra daar mee te kort. In hoeverre verschilt de Cupra met de ID.3 van Volkswagen? Is de hatchback op stroom simpelweg een Volkswagen ID.3 met ander logo of kunnen we meer verwachten?

Cupra Born specificaties
Met de Cupra Born richt het merk zich op de klanten die een elektrische auto zoeken die zich kan onderscheiden. Een ID.3 is absoluut geen verkeerde auto maar erg onderscheidend is de auto niet op de Nederlandse wegen. Het getrainde oog zal zijn opgevallen dat de Born niet veel afwijkt van de ID.3. Goed, de auto door neus net even een andere designstijl. Ook op detail, zoals de 20 inch velgen, laat het zien dat we niet te maken hebben met een doorsnee Volkswagen. Het onderstel is echter gelijk aan de ID.3, dit is namelijk het MEB platform. Een platform wat we inmiddels goed kennen van verschillende EV’s binnen de VAG groep. Of er nou veel verschil is met de ID.3 of niet, de goed eigenschappen van de Volkswagen blijven wel behouden. Een goed voorbeeld is het lage zwaartepunt en zijn korte draaicirkel, dat een stabiele ligging en comfortabel rijden ten goede komt. Aan de binnenkant zijn de verschillen minder goed te zien. De Cupra oogt wat luxer, maar veel zaken zoals materiaal en bediening zijn gelijk.
De Cupra Born komt op de markt in twee uitvoeringen. De instapper is de versie met 58 kWh accupakket. Deze kent een WLTP-bereik van zo’n 420 kilometer. De 77 kWh uitvoering doet daar een schepje bovenop met 540 kilometer actieradius. Wie 400 trappelende paardjes verwachtte komt helaas bedrogen uit. De 58 kWh versie moet het doen met slechts 150 pk. De 77 kWh uitvoering stelt 204 pk ter beschikking. Wie het optionele e-Boost pakket aan vinkt kan profiteren van tijdelijk 231 pk. De sprint van 0-100 is in 7 seconden gedaan. Voor de lichtere versie met 58 kWh is deze wonderlijk genoeg in 6,6 seconden achter de rug. Snel laden gaat tot een maximale laadcapaciteit van 125 kW. Optioneel is de Dynamic Chassis Control beschikbaar, waarmee extra rijcomfort wordt geboden.