19 april 2021

Audi A6 e-tron staat op een nieuw platform

De digitale inkt over het artikel van de Audi Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback is nog nauwelijks opgedroogd en de Duitse fabrikant komt alweer met de volgende elektrische auto aanzetten. Waar de Audi Q4 e-tron gebruikt maakt van het bekende MEB-platform, waarop ook de Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4 gebouwd zijn, maakt de volledig elektrische A6 e-tron gebruik van een nieuw platform. Dit modulaire platform voor elektrische auto's draagt de naam PPE-platform en is speciaal ontwikkeld voor elektrische sedans in samenwerking met Porsche. Het platform zal worden gebruikt voor zowel C-segment als B-segment auto's. De eerste auto die gebruik gaat maken van dit nieuwe PPE-platform is overigens niet de A6 maar de nog te onthullen Q6 e-tron.

Audi A6 e-tron Concept met een nieuw maar  toch vertrouwd design

Laten we beginnen bij het design. We zien veel herkenbare design elementen terugkomen die we kennen van de gloednieuwe Q4 e-tron. De grote, dichte grille valt direct op. Verder is het design opvallend strak gelijnd en sportief dankzij de brede heupen aan de achterzijde. Audi meldt dat de koplampen de dunste koplampen op een Audi ooit zijn. De achterlichten lopen door over de hele achterzijde, iets wat we kennen van onder andere de A8 en Q8. Dit betreft OLED achterlichten met ingebouwde 3D animaties. Je kan zelf spelen met welke animatie je het leukst vind.

Actieradius en opladen

Het nieuwe platform bied mogelijkheden voor nieuwe accupakketten. Daar maakt het merk dan ook direct gebruik van. In het geval van de A6 e-tron is het accupakket 100 kWh groot. In een later stadium zullen ook andere accupakketten hun weg weten te vinden naar de limousine. Een dergelijke grote batterij betekent iets voor je bereik. En dat blijkt. De A6 e-tron kent een bereik van meer dan 700 kilometer. En niet alleen dat is goed nieuws. Ook op het gebied van opladen pakt Audi groots uit. De A6 e-tron krijgt namelijk de beschikking over 800V techniek, net als de recent onthulde Audi e-tron GT. Met een maximaal snellaadvermogen van 270 kW zal de Audi in razend tempo weer geladen zijn. Het merk weet te melden dat 300 kilometer actieradius binnen 10 minuten haalbaar moet zijn.

Wanneer komt de Audi A6 e-tron?

Laat maar komen, toch? Maar wanneer kunnen we de sportieve EV verwachten? Nou, nog niet op korte termijn. Het productiemodel maakt zijn opwachting is 2023. Eerst is het de tijd voor de Q6 e-tron. Deze zal in 2022 verwacht worden.

Liefhebbers van de huidige A6 hoeven niet te treuren. De A6 e-tron is namelijk geen vervanger van de reguliere A6. De beide modellen zullen los van elkaar geleverd worden.


De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen