De elektrische variant van de populaire Volkswagen e-Up! is tegenwoordig alleen nog als occasion te verkrijgen. De e-Up kwam in 2016 op de markt en werd, ondanks relatief teleurstellende cijfers, een bescheiden succes. In de praktijk was 100 kilometer de maximale range en het opladen met maximaal 3,7 kW hield ook niet over. Daar kwam in 2019 verandering in met de facelift. Het in- en exterieur van de auto werd opgefrist en de techniek werd flink aangepakt. Zodoende kwam de Volkswagen e-Up voorzien van een facelift weer terug op de markt.
Vanaf de facelift werd de e-Up! voorzien van een 36,8 kWh accupakket en werd de actieradius ruim verdubbeld tot een praktijkrange van minimaal 200 kilometer. Ook steeg het AC-laadvermogen naar 7,2 kW en kon de stadsauto in 48 minuten aan een snellader worden geladen.
Mooie prestaties die een elektrische stadsauto niet misstaat, zou je zeggen. Toch is de e-Up! dit jaar niet langer terug te vinden in de prijslijsten. Dit komt voort uit een strategische keus. Volkswagen lijkt zich vooral te richten op de nieuwe ID-familie door de komst van de ID.3, ID.4 en ID.5. Enkel met de ID-serie heeft het merk niet langer een goedkope elektrische auto in de aanbieding die kan concurreren met de Fiat 500e, Renault Twingo Electric en Smart EQ Fortwo. Toch zou Volkswagen overwegen de e-Up! weer op de markt te brengen, dat blijkt uit interne communicatie tussen Volkswagen en merkdealers. Automobilisten die elektrisch willen rijden maar tegen de hoge nieuwprijzen aanhikken willen nog wel eens gaan voor het goedkopere alternatief. De Duitse fabrikant wil dit stukje van de markt niet weggeven, zeker niet zolang het nog een eigen goedkoop en concurrerend model kan leveren.