Het was
Toyota die als een van de eerste autofabrikanten met de
Prius een hybride auto op de markt bracht. Wat je ook van dit model vindt, het heeft veel teweeg gebracht in autoland. Hoewel de Prius inmiddels meerdere generaties doorontwikkeld is bleef het lange tijd stil bij Toyota als het ging om een volledig elektrische auto. Het merk leek zijn pijlen te richten op waterstof. Dat leek niet het succes wat Toyota had gehoopt. Mede dankzij de zeer beperkte infrastructuur van waterstofvulpunten en het uitblijven van andere
waterstofauto's ging Toyota alsnog overstag en onthulde de volledig elektrische
bZ4X. Inmiddels heeft het merk de smaak te pakken en kondigt aan met een hele reeks elektrische auto's te willen komen. Daarvoor is geld nodig. Heel veel geld. En niet alleen voor de ontwikkeling van nieuwe EV's. Ook voor de
accuproductie wil het Japanse autoconcern liefst een bedrag van
5,6 miljard euro investeren.
Het merk heeft besloten een enorme investering te steken in de productie van batterijen voor elektrische auto's. In totaal investeert het merk 730 miljard yen, omgerekend ongeveer 5,6 miljard euro. Daarmee wil Toyota de accuproductie opvoeren in de Verenigde Staten en Japan. Ruim 2,5 miljard zal in de accufabriek in Amerikaanse staat North-Carolina worden gestoken. Die staat er op het moment nog niet maar Toyota heeft grootste plannen om de fabriek te realiseren. De resterende 3,1 miljard komt ten goede aan de productiefaciliteiten in Japan. Ook daar wil het merk de nodige fabrieken optuigen om te voldoen aan de groeiende vraag van elektrische auto's. Overigens spreekt Toyota over een investering in volledig elektrische auto's. De accu's die de fabrieken zullen verlaten zullen dus niet terug te vinden zijn in hybrides en plug-in hybrides. De eerste modellen die voorzien moeten zijn van de nieuwste accu's zullen in de periode tussen 2024 en 2026 van de band rollen.