5 september 2022

Wat is de beste laadkabel voor de BMW i4 ?

Als alternatief op de Tesla Model 3 presenteerde BMW de volledig elektrische BMW i4 . De strakke sedan is de elektrische variant van de 4-serie Gran Coupe en is zelfs de eerste elektrische BMW die als krachtige M op de markt verscheen. Met een actieradius van 490 kilometer voor de instapversie is het een prima alternatief op de benzineversies. Maar hoe zit het eigenlijk met het opladen van de BMW i4? Welke laadkabel is er nodig om de BMW i4 zo goed en snel mogelijk op te laden?

Laadkabel voor de BMW i4

Begin dit jaar verscheen de BMW i4 op de markt. In eerste instantie als eDrive40. Deze 'voorlopige instapper' kreeg een 83,9 kWh groot accupakket met een WLTP range van 470 kilometer. Standaard werd deze uitvoering uitgerust met een 11 kW boordlader waarmee in iets meer minder dan 9 uur opgeladen kon worden. Hiervoor maakt de BMW i4 eDrive40 gebruik van een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. Tegelijk onthulde BMW ook de sportieve BMW i4 M50. De eerste volledig elektrische auto met een M-label. In de basis kreeg de i4 M50 hetzelfde accupakket, ditmaal met 544 pk en 795 Nm en een actieradius tot 435 kilometer. Het Duitse topmodel is eveneens uitgerust met een 11 kW boordlader en gebruikt hierom dezelfde laadkabel.

Kleinere versie van de BMW i4

Begin deze maand kondigde het merk ook de komst van een nieuwe instapper aan. De eDrive35 positioneert zich onder de eDrive40 en krijgt een kleiner accupakket. Ditmaal 66 kWh groot in combinatie met de aandrijving op de achterwielen. Gelukkig heeft BMW ook voor de eDrive35 de 11 kW boordlader behouden. Dat wil zeggen dat alle versies van de BMW i4 een 11 kW boordlader hebben en dezelfde laadkabel gebruiken, namelijk een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. Ter verduidelijking zijn de uitvoeringen en benodigde laadkabels te vinden in de onderstaande tabel.

Versie Periode Laadvermogen Laadtijd Laadkabel
eDrive35 Aug. 22 t/m heden 11 kW (3-fase, 16A) 7u30m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2
eDrive40 Dec. 21 t/m heden 11 kW (3-fase, 16A) 8u45m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2
M50 Dec. 21 t/m heden 11 kW (3-fase, 16A) 8u45m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2

Laadkabel BMW i4 werkt niet snel genoeg, wat is het probleem?

Een langzame laadtijd kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is het gebruik van de verkeerde laadkabel. Door een laadkabel te gebruiken die niet overeenkomt met het maximale laadvermogen van de auto kan de laadtijd ook flink oplopen. De oplossing is dus het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd. Kijk bij de aanschaf van een laadpaal goed naar het gewenste laadvermogen. Een laadkabel met 22 kW (3x32A) volstaat voor alle versies en alle bouwjaren van de BMW i4 maar is vaak duurder. 


Meer lezen? Wat is het verschil tussen een Type 1 laadkabel en Type 2 laadkabel?

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen