Steeds meer Nederlands verkiezen een elektrisch aangedreven auto boven een brandstofauto. Dat een flink gedeelte van het Nederlandse wagenpark bestaat uit hybride of elektrische auto´s is voor niemand een verrassing. Nederland investeert flink in een dekkend netwerk van laadpalen en snelladers. Enkele jaren geleden werd de hybride techniek gestimuleerd door verschillende financiële voordelen waaronder een korting op de bijtelling. maar na de hybrides is het nu de beurt aan de volledig elektrische wagens. Dankzij de voordelen op het gebied van bijtelling en andere subsidies kan de zakelijke rijder haast niet meer om de elektrische auto heen. Daarbovenop breidt het assortiment aan elektrische automerken stevig uit die ook nog eens een sterke uitbreiding van het rijbereik laten zien. Maar laat deze ontwikkeling zich alleen in Nederland zien? Hoe manifesteert Nederland zich ten opzichte van andere Europese landen als het gaat om het gebruik van de elektrische auto?
In ons
artikel over laadpalen in Europa
kom de eens zo populaire term 'Range Anxiety' niet achterwege blijven. De angst om geen laadpaal te kunnen vinden en met een lege accu te komen staan ligt inmiddels achter ons. In
Europa staat Nederland stipt op nummer 1 als het gaat om laadpalen. Zowel publiek toegankelijke AC-laders als snelladers met laadvermogens die oplopen tot 350 kW.
Daarbij komen er dagelijks tientallen laadpalen bij. Zelfs grote oliemaatschappijen zoals Shell en Total zijn overtuigd en breiden het aantal snelladers bij tankstations flink uit.
Natuurlijk is het goed dat de Nederlandse laadinfrastructuur goed op orde is. Maar zijn zoveel laadpalen wel nodig? Nederland telt op het moment 280.486 auto's met een elektromotor. Dit zijn overigens niet allemaal volledig elektrische auto's maar ook een groot deel hybrides of Plug-In Hybrides. Het aantal auto's met uitsluitend een volledig elektrische aandrijflijn komt uit op
174.801 stuks. In totaal komt dit uit op 2,0% van het totale Nederlandse wagenpark. Inclusief de andere elektrische of hybride voertuigen komt dat percentage uit op 3,21% van het totale wagenpark.
Ook buiten de Nederlandse grenzen is elektrisch rijden een hot-topic. In totaal rijden er in Europa zo'n 7 miljoen auto's met een stekker rond. Dit onderzocht Bloomberg in een onderzoek genaamd Electric Vehicle Outlook 2020. Overigens zitten daarbij ook de hybrides inbegrepen. Volledig elektrische auto's winnen eveneens flink terrein. Met 1,4 miljoen volledig elektrische auto's is Europa hard op weg. Toch is Nederland niet de koploper met de meeste elektrische auto's. Stipt op nummer 1 staat Noorwegen. Met een percentage volledig elektrische auto's van ruim 75,8 procent! Ook andere noordelijke landen zijn hard op weg. Zweden en Ijsland volgen. Zweden staat op plek drie met 45,2 procent en Ijsland pakt zilver met 32,2 procent. Help Nederland naar de top en kies een elektrische auto.