29 maart 2023

Hoeveel laadpalen staan er in Europa en wat heeft Nederland?

Er moeten nog veel meer laadpalen en andere alternatieve brandstoffen (denk aan waterstof) worden geïnstalleerd aan de snelwegen van Europa. Ook moet het digitaal afrekenen toegankelijker en eenvoudiger zijn. Zo moet het mogelijk zijn om je laadbeurt af te rekenen met je bankpas of credit card. Dit is het resultaat uit een overeenkomst over een upgrade van de laad- en tankinfrastructuur van het Europese Parlement (EP) en de vertegenwoordigers van de 27 EU-landen. De nieuwe overeenkomst betekent voor Europa een forse uitdaging. Voor Nederland is het een koud kunstje. Nederland heeft al de grootste laaddichtheid van Europa. En ook op gebied van waterstoftanken lopen we mee voorop.

 

De overeenkomst krijgt gestalte door een concrete maatregel over het aantal laadpalen. Langs iedere snelweg in Europa dient minstens om de 60 kilometer een laadpaal te staan. Ook waterstof breekt door. En volgens de overeenkomst van het EP staat er in 2030 er om de 200 snelwegkilometers een waterstoftankstation. Met deze maatregelen moet de elektrische auto toegankelijker worden voor een breed publiek. Door de hoge laadpaalfrequentie mag het bekende 'range anxiety' (zie laatste alinea van deze blog) niet meer de reden zijn om het elektrisch rijden af te weren.

Nederland koploper laadinfrastructuur

Dat Nederland één van de koplopers is op het gebied van elektrisch rijden en laadpalen zal geen verrassing zijn. Al in een vroeg stadium werd hybride techniek gestimuleerd door verschillende financiële voordelen, waaronder een korting op de bijtelling. De Toyota Prius, Volkswagen Passat GTE en Mitsubishi Outlander PHEV kwam je op vrijwel iedere straathoek tegen. Er verschijnen nog altijd nieuwe PHEV-modellen en er zijn steeds meer elektrische auto's. Inmiddels heeft vrijwel ieder zelf respecterend merk één of meerdere elektrische voertuigen in de showroom staan. Sommige merken zijn zelfs volledig afgestapt van verbrandingsmotoren en leveren uitsluitend auto's met een elektrische aandrijflijn. Met het toenemende aantal stekkerauto's neemt ook de groei van de laadinfrastructuur toe.


Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. In 2018 moest Nederland het nog doen met 37.000 openbare laadpalen. In 2020 telde Nederland 58.000 publieke laders. Bij 1350 van deze laders was het mogelijk om te laden op gelijkstroom oftewel snelladen. Per maart 2021 is het aantal laders toegenomen tot 62.000 openbare laders. En deze verbluffende groei gaat door. Weer een jaar verder, eind januari 2023 zijn er volgens de ANWB zo'n 120.000 publieke laadpalen in Nederland te vinden en ruim 4.250 publieke snelladers.

FastNed-locatie Oostende onderdeel van de hoge laaddichtheid in Noord-West Europa

Record aantal publieke laders in Europa

Europa telde in maart 2021 meer dan 235.000 openbare laadpalen. Ruim 30.000 laadpunten beschikten over de mogelijkheid tot snelladen. En ook in Europa gaat het hard. Sinds begin dit jaar staan er in Europa 480.000 oplaadpunten. De hoogste groei zie je terug in onze eigen regio Noord-West Europa.

Range Anxiety

Range anxiety, ofwel 'laadangst' was een aantal jaar geleden nog een populaire term. De actieradius in de eerste generaties EV's was nog laag terwijl het netwerk van openbare laadpalen nog bepaald dekkend was. Bestuurders van elektrische auto's konden het meemaken: de laatste paar kilometer van een batterij en met zweethandjes op zoek naar een laadpaal. Of aankomen bij een laadpaal die niet functioneerde. De media omschreef het als 'range anxiety'. Tegenwoordig moet je flink je best doen om alsnog met een lege accu te komen staan. De actieradius van elektrische auto's neemt enorm toe, de auto's rijden veel efficienter en zijn aerodynamischer en de laadinfrastructuur is flink uitgebreid. Niet meer alleen in Nederland, maar dus ook verder in Europa. Altijd handig wanneer je met je stekkerauto naar het buitenland gaat.


Deel het artikel

Donkerblauwe BYD Tang staat geparkeerd op het gras bij een meer met berglandschap op de achtergrond
door Mindert Westra 18 december 2025
Alles over de MRB-regeling 2026. ✔Elektrische auto ✔Waterstofauto ✔Elektrische camper ✔Elektrische bestelwagens ✔Overige regelingen
Achterkant van de Polestar 3. Dit is een van de 6 modellen uit het gamma van autofabrikant Polestar
door Mindert Westra 17 december 2025
Polestar kennen we als autofabrikant van elektrische voertuigen. Welke modellen heeft de Zweedse producent in zijn gamma? En wat weten we van deze modellen?
De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage van de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Lees meer artikelen