31 maart 2023

Hoe kan waterstof efficiënter worden gegenereerd?

De strijd tussen elektrisch rijden of op waterstof lijkt nog altijd te worden beslecht in het voordeel van elektrisch. Toch is ook duidelijk dat beide technologieën naast elkaar zullen blijven bestaan. Belangrijk nadeel van waterstof is dat het opwekken van deze energie van zichzelf al veel energie kost en dus erg veel kosten met zich mee brengt. Maar hier lijkt verandering in te komen. Het schijnt mogelijk te zijn om waterstof als duurzame energiebron uit de aardkorst te onttrekken. Mocht dat zo zijn dan betekent dit een nieuwe doorbraak voor waterstof, omdat de emissievrije brandstof veel gemakkelijker en in veel grotere volumes kan worden gegenereerd.

Witte waterstof

Waterstof dat rechtstreeks wordt ontgonnen uit de aardbodem is waterstof in zijn puurste vorm. Dit heet witte waterstof. Wereldwijd loopt een aantal kleine projecten die aantonen dat witte waterstof een alternatief is voor elektriciteit. Het grote probleem is, zoals zo vaak, de schaalbaarheid. Dit wordt momenteel onderzocht in zowel Europa als Afrika. Van belang is o.a. om te weten wat de kosten zijn om waterstof te ontginnen en wat de kwaliteit is van dit waterstof (de energiedichtheid). Geografisch beschouwd is het probleem minder groot: waterstof kun wereldwijd aan de aardkorst onttrekken en schijnt onbeperkt aanwezig te zijn. Uit onderzoek van de US Geological Survey (USGS) zou blijken dat voor duizenden jaren waterstof aanwezig is. En omdat waterstof het resultaat is van een chemische reactie tussen water en ijzer gaat de natuurlijk productie van nieuw waterstof permanent door.

Toyota Mirai - in Nederland één van de twee automodellen die op waterstof rijden

En hoe staat het met het rijden op waterstof?

Rijden op waterstof staat nog altijd in de kinderschoenen. Net als bij de elektrische auto moet eerst de kip-ei-situatie worden doorbroken. Er moeten voldoende waterstofstations aanwezig zijn om mensen over te halen. En die waterstofvulpunten komen er pas als er voldoende vraag is naar waterstof. Vanwege de hoge kosten voor de productie van waterstof en het feit dat het zeer veel energie kost is de stap naar waterstof moelijker dan de stap naar het elektrisch rijden. Je ziet het ook terug aan het aantal personenauto's dat op waterstof rijdt. Dat zijn er slechts twee, namelijk de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Verder is er de bedrijfswagen Opel Vivaro die op waterstof rijdt. Het is Toyota dat toch al de meest vooruitstrevende autofabrikant is op gebied van waterstof als alternatieve energiebron voor mobiliteit. BMW brengt in samenwerking met Toyota vanaf 2025 de BMW iX5 Hydrogen uit. En Toyota gaat waterstof-brandstofcelmodules leveren aan het Franse Hyliko voor hun vrachtwagenpark. Er zijn dus wel ontwikkelingen, maar echt hard gaat het nog niet. De ontginning van witte waterstof zou de doorbraak kunnen zijn die de toepassing van waterstof als alternatieve energiebron nodig heeft.


Deel het artikel

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen