Blog Layout

sep. 05, 2022

Wat is de beste laadkabel voor de BMW i4 ?

Als alternatief op de Tesla Model 3 presenteerde BMW de volledig elektrische BMW i4 . De strakke sedan is de elektrische variant van de 4-serie Gran Coupe en is zelfs de eerste elektrische BMW die als krachtige M op de markt verscheen. Met een actieradius van 490 kilometer voor de instapversie is het een prima alternatief op de benzineversies. Maar hoe zit het eigenlijk met het opladen van de BMW i4? Welke laadkabel is er nodig om de BMW i4 zo goed en snel mogelijk op te laden?

Laadkabel voor de BMW i4

Begin dit jaar verscheen de BMW i4 op de markt. In eerste instantie als eDrive40. Deze 'voorlopige instapper' kreeg een 83,9 kWh groot accupakket met een WLTP range van 470 kilometer. Standaard werd deze uitvoering uitgerust met een 11 kW boordlader waarmee in iets meer minder dan 9 uur opgeladen kon worden. Hiervoor maakt de BMW i4 eDrive40 gebruik van een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. Tegelijk onthulde BMW ook de sportieve BMW i4 M50. De eerste volledig elektrische auto met een M-label. In de basis kreeg de i4 M50 hetzelfde accupakket, ditmaal met 544 pk en 795 Nm en een actieradius tot 435 kilometer. Het Duitse topmodel is eveneens uitgerust met een 11 kW boordlader en gebruikt hierom dezelfde laadkabel.

Kleinere versie van de BMW i4

Begin deze maand kondigde het merk ook de komst van een nieuwe instapper aan. De eDrive35 positioneert zich onder de eDrive40 en krijgt een kleiner accupakket. Ditmaal 66 kWh groot in combinatie met de aandrijving op de achterwielen. Gelukkig heeft BMW ook voor de eDrive35 de 11 kW boordlader behouden. Dat wil zeggen dat alle versies van de BMW i4 een 11 kW boordlader hebben en dezelfde laadkabel gebruiken, namelijk een 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. Ter verduidelijking zijn de uitvoeringen en benodigde laadkabels te vinden in de onderstaande tabel.

Versie Periode Laadvermogen Laadtijd Laadkabel
eDrive35 Aug. 22 t/m heden 11 kW (3-fase, 16A) 7u30m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2
eDrive40 Dec. 21 t/m heden 11 kW (3-fase, 16A) 8u45m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2
M50 Dec. 21 t/m heden 11 kW (3-fase, 16A) 8u45m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2

Laadkabel BMW i4 werkt niet snel genoeg, wat is het probleem?

Een langzame laadtijd kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is het gebruik van de verkeerde laadkabel. Door een laadkabel te gebruiken die niet overeenkomt met het maximale laadvermogen van de auto kan de laadtijd ook flink oplopen. De oplossing is dus het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd. Kijk bij de aanschaf van een laadpaal goed naar het gewenste laadvermogen. Een laadkabel met 22 kW (3x32A) volstaat voor alle versies en alle bouwjaren van de BMW i4 maar is vaak duurder. 


Meer lezen? Wat is het verschil tussen een Type 1 laadkabel en Type 2 laadkabel?

Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Meer artikelen
Share by: