7 september 2022

Wat betekent het laden met 400V of 800V \voor het laadvermogen?

De ontwikkelingen op het gebied van snelladen volgen elkaar in rap tempo op. Waar de eerste elektrische auto's het moesten doen met een maximaal laadvermogen van zo'n 50 kW is inmiddels een laadvermogen van 350 kW niet meer ondenkbaar. De hogere laadvermogens van nieuwe elektrische auto's zijn te danken aan 800V-techniek. Maar wat is dat precies? En wat zijn de verschillen ten opzichte van opladen met 400V?

Wat gaat sneller, laden met 400V of met 800V

Elektrische auto's kennen twee manieren van opladen. Opladen middels wisselstroom (AC) of middels gelijkstroom (DC). Opladen met gelijkstroom noemen we ook wel snelladen. De meeste elektrische auto's kunnen snelladen en maken gebruik van 400V-techniek. Omdat de vraag naar sneller opladende auto's stijgt zijn autofabrikanten genoodzaakt om oplossingen te verzinnen. Om dit te realiseren dient meer stroom naar de batterij te stromen. Dit heeft als nadeel dat dikkere laadkabels nodig zijn. Een andere oplossing is het verhogen van de spanning. Hierdoor wordt de stroom verlaagd en is er minder weerstandsverlies en warmteverlies. Dit resulteert erin dat opladen met 800V twee keer zo snel verloopt als opladen met 400V.

Meer bereik met 800V techniek

Naast minder energieverlies en dubbel zo snel opladen met dezelfde laadkabels heeft opladen met 800V meer voordelen. De actieradius van een elektrische auto neemt toe omdat de auto's in de basis lichter zijn. De benodigde kabelbomen in de auto zijn dunner en de batterij is afgestemd om stroom efficiënter op te slaan. Dankzij 800V opladen is het mogelijk om laadvermogens te bereiken tot zo'n 360 kW. Omgerekend is dat ongeveer in 3 minuten tot 100 kilometer bereik bijladen. Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst elektrische auto's zullen komen die de 800V-techniek overstijgen en opladen met 1000V introduceren. De eerste elektrische auto die met 900V kan opladen is de Lucid Air.



Naar verwachting zullen steeds meer elektrische auto's gebruik van maken van 800V-techniek. Dit zal resulteren in korte laadtijden en een grotere actieradius. Ook zullen de ontwikkelingskosten verder dalen, op dit moment is 800V namelijk duur om te produceren.

Welke elektrische auto's kunnen opladen met 800V?

Steeds meer elektrische auto's kunnen opladen met 800V en hierdoor hogere laadsnelheden bereiken. Onder andere de Hyundai Ioniq 5, de gloednieuwe Hyundai Ioniq 6, de Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Lucid Air en de Kia EV6 maken gebruik van 800V. Ongetwijfeld zullen er steeds meer elektrische auto's volgen die deze techniek toepassen.


De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen