7 september 2022

Wat betekent het laden met 400V of 800V \voor het laadvermogen?

De ontwikkelingen op het gebied van snelladen volgen elkaar in rap tempo op. Waar de eerste elektrische auto's het moesten doen met een maximaal laadvermogen van zo'n 50 kW is inmiddels een laadvermogen van 350 kW niet meer ondenkbaar. De hogere laadvermogens van nieuwe elektrische auto's zijn te danken aan 800V-techniek. Maar wat is dat precies? En wat zijn de verschillen ten opzichte van opladen met 400V?

Wat gaat sneller, laden met 400V of met 800V

Elektrische auto's kennen twee manieren van opladen. Opladen middels wisselstroom (AC) of middels gelijkstroom (DC). Opladen met gelijkstroom noemen we ook wel snelladen. De meeste elektrische auto's kunnen snelladen en maken gebruik van 400V-techniek. Omdat de vraag naar sneller opladende auto's stijgt zijn autofabrikanten genoodzaakt om oplossingen te verzinnen. Om dit te realiseren dient meer stroom naar de batterij te stromen. Dit heeft als nadeel dat dikkere laadkabels nodig zijn. Een andere oplossing is het verhogen van de spanning. Hierdoor wordt de stroom verlaagd en is er minder weerstandsverlies en warmteverlies. Dit resulteert erin dat opladen met 800V twee keer zo snel verloopt als opladen met 400V.

Meer bereik met 800V techniek

Naast minder energieverlies en dubbel zo snel opladen met dezelfde laadkabels heeft opladen met 800V meer voordelen. De actieradius van een elektrische auto neemt toe omdat de auto's in de basis lichter zijn. De benodigde kabelbomen in de auto zijn dunner en de batterij is afgestemd om stroom efficiënter op te slaan. Dankzij 800V opladen is het mogelijk om laadvermogens te bereiken tot zo'n 360 kW. Omgerekend is dat ongeveer in 3 minuten tot 100 kilometer bereik bijladen. Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst elektrische auto's zullen komen die de 800V-techniek overstijgen en opladen met 1000V introduceren. De eerste elektrische auto die met 900V kan opladen is de Lucid Air.



Naar verwachting zullen steeds meer elektrische auto's gebruik van maken van 800V-techniek. Dit zal resulteren in korte laadtijden en een grotere actieradius. Ook zullen de ontwikkelingskosten verder dalen, op dit moment is 800V namelijk duur om te produceren.

Welke elektrische auto's kunnen opladen met 800V?

Steeds meer elektrische auto's kunnen opladen met 800V en hierdoor hogere laadsnelheden bereiken. Onder andere de Hyundai Ioniq 5, de gloednieuwe Hyundai Ioniq 6, de Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Lucid Air en de Kia EV6 maken gebruik van 800V. Ongetwijfeld zullen er steeds meer elektrische auto's volgen die deze techniek toepassen.


Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen