Blog Layout

jul. 15, 2022

Hyundai Ioniq 6 | elektrische sedan en een groot bereik

Twee weken geleden trok Hyundai de doeken van de gloednieuwe Ioniq 6. Het merk heeft de specificaties nog even voor zich weten te houden maar vandaag krijgen we alle smakelijke details te horen over de nieuwe elektrische sedan. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Hyundai Ioniq 6 krijg een actieradius tot 610 kilometer . Maar dat is nog lang niet alles wat de ‘Electrified Streamliner‘, zoals Hyundai de auto met een een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21 Cw noemt, te bieden heeft.

Hyundai Ioniq 6 actieradius

Aan het uitgesproken design hebben we inmiddels al kort kunnen wennen. Vandaag weten we meer over de bijbehorende specificaties. Om te beginnen staat de nieuwe Hyundai Ioniq 6 staat op het E-GMP platform. Dat platform kennen we van de de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. De elektrische auto meet 4.855 mm in de lengte, 1.880 mm in de breedte en en 1.495 mm in de hoogte. Daarmee is de Ioniq 6 langer dan de Ioniq 5 en heeft vergelijkbare afmetingen met de BMW i4, hoewel dit op de foto's toch een stuk kleiner lijkt.

Het accupakket en de actieradius zullen ongetwijfeld niet als een verrassing komen. De topversie van de Ioniq 6 krijgt, net als de '5' de beschikking over een 77,4 kWh groot accupakket. Daarmee is een actieradius van 610 kilometer mogelijk. Daarnaast krijgt de auto ook de mogelijkheid om met 800V te laden. Hierdoor duurt het opladen van 10 tot 80 procent slechts 18 minuten. 

Meerdere varianten

De Ioniq 6 met 77,4 kWh accupakket en AWD betreft de voorlopige topversie tot de Ioniq 6 N op de markt verschijnt. Het is maar de vraag of je de extra hete variant moet afwachten. Het voorlopige topmodel komt met 325 pk en 605 Nm koppel namelijk weinig te kort. De auto sprint in 5,1 seconden naar de 100 km/u. Daarnaast verschijnt de elektrische sedan ook in andere uitvoeringen met het inmiddels welbekende 53 kWh accupakket. Volgens het merk is het verbruik van de auto slechts 14 kWh per 100 km, waardoor de actieradius van de basisversie zelfs de 400 kilometer overstijgt. Ook is V2L-techniek (Vehicle to Load) beschikbaar op alle uitvoeringen van de Ioniq 6. Middels deze techniek kan de auto als accu worden gebruikt voor het opladen van andere apparaten die stroom gebruiken. 

Interieur

Ook het interieur zal voor niemand een echte verrassing zijn. Wie wel eens plaats genomen heeft in een Ioniq 5 ziet de gelijkenissen. Het minimalistisch interieur krijgt twee grote 12 inch schermen en komt standaard met digitale spiegels. Het grootste verschil ten opzichte van de Ioniq 5 is de aanwezigheid van een middenconsole. Via deze plek regel je het openen van de ramen. Alle overige zaken kunnen worden bediend via de schermen, die volledig naar wens in te richten zijn. De navigatie geeft laadpalen onderweg aan om efficient op je locatie aan te komen bij het maken van lange ritten. Uiteraard is Apple Carplay en Android Auto ook aanwezig en kun je genieten van de laatste rapnummers van Amsterdamse straatschoffies over de speakers van Bose. 

Tegenwoordig kan men als zelfrespecterend automerk geen auto meer afleveren zonder een lading aan rijhulp systemen. De Hyundai Ioniq 6 is daarop geen uitzondering. Adaptieve cruise control, lane-keep assist, forward collision warning, je kent het wel. Wat dan wel weer een leuke toevoeging is: de auto is in staat om zelf van rijstrook te wisselen. Daar is jou hup nog wel bij nodig. Wanneer je de richtingaanwijzer gebruikt kan de auto vanzelf de andere rijbaan opzoeken. Zoals je anno 2022 mag verwachten zijn alle toekomstige updates over-the-air uit te voeren. 

Prijs en levertijd

Het marketingteam van Hyundai heeft er op aangestuurd om het laatste cijfer niet met ons te delen, dat betreft namelijk de prijs. Natuurlijk kunnen we wel een inschatting maken. De Ioniq 5 met de kleinste batterij staat in de prijslijsten vanaf 45.300 euro. De versie met de grotere batterij kost minimaal 48.900 euro. We hebben het sterke vermoeden dat de Ioniq 6 iets duurder zal zijn dan de Ioniq 5. De eerste exemplaren rollen in het derde kwartaal van dit jaar van de band, tegen die tijd zal Hyundai ook de prijs delen. Of de Ioniq 6 daarmee ook dit jaar nog op de weg zal verschijnen lijkt nog een twijfelgeval. Als we de levertijden van de Kona Electric mogen geloven zal het niet eerder dan 2023 worden. 


Deel het bericht


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: