15 maart 2022

2CV elektrische cabrio is een moderne klassieker

Zonnige dagen zijn op komst. Voor de autoliefhebbers onder ons betekent dat één ding: de cabrio of klassieker kan weer van stal. In tijden van elektrificatie kan een elektrische cabriolet eigenlijk niet ontbreken. Toch is het aanbod relatief beperkt. De vroegere Tesla Roadsters zijn tegenwoordig meer een investeringsobject en de Fiat 500e Cabrio is wel erg compact. Niet te vergeten dat je voor de kleine stadsrakker minimaal € 31.600 mag overmaken om de sleutels te ontvangen. De hoogste tijd om op internet een zoektocht te starten naar een waardig alternatief. En daar vonden we een wel heel bijzondere occasion: de Citroën 2CV electrique, een 'moderne' klassieker.

Citroën 2CV Electrique

Wanneer je in de markt bent voor een oldtimer met cabriodak en een elektrische aandrijflijn is er eigenlijk voldoende keuze. Het grote nadeel is dat je bent aangewezen op bedrijven die de ombouw verzorgen. Dit kan flink in de papieren lopen. Voor een elektrische Jaguar e-Type betaal je al snel enkele tonnen. Veel leuker is het als de vorige eigenaar de investering alvast voor je gedaan heeft en je simpelweg kan genieten van een fraaie klassieker die geruisloos over de mooiste wegen van ons land zoeft. 


Welnu, dan is deze Citroen 2CV Electrique die wij vonden bij E&R Classics uit Waalwijk de perfecte auto. Het lelijke eendje, zoals de 2CV vaak werd genoemd, verkeert in een fantastische staat. De knalrode lak in combinatie met de witte bekleding geeft alleen al het zomerse gevoel. Een bijkomend voordeel is het cabriodak zodat je als bestuurder ook daadwerkelijk kan genieten van mooi weer. Het ongetrainde oog kan er moeilijk aan zien dat het hier gaat om een elektrische 2CV.

Wat kost een geëlektrificeerde klassieker?

Een Citroen 2CV is van zichzelf al een gave auto om te bezitten voor de mooie zomerdagen. Deze rode klassieker doet daar nog een schepje bovenop. Dankzij een volledig elektrische aandrijflijn omzeil je de absurd hoge brandstofprijzen en zijn de zorgen over milieu zones verleden tijd. De auto is volgens het artikel omgebouwd door een gerenommeerd EV-specialist en heeft een actieradius van maximaal 125 kilometer. Meer dan prima voor de weekendritjes. Wat de elektromotor doet met de prestaties staat niet vermeld maar we gaan er gemakshalve even vanuit dat het een behoorlijke verbetering is ten opzichte van de 2CV met brandstofmotor. Een kleine speurtocht op internet leert ons dat in Nederland meerdere aanbieders zijn voor het ombouwen van een Citroen 2CV. Hiervoor past men in de meeste gevallen het accupakket en elektromotor toe van de Nissan Leaf. De kosten van zo'n ombouw kunnen oplopen tot meer dan € 30.000. Vanuit dat oogpunt is de (toenmalige) vraagprijs van € 39.950 euro geen slechte deal. Overigens goedkoper kan ook, maar vraagt wel twee rechterhanden. Er zijn conversiekits op de markt waarmee de kosten voor elektrificatie ruim onder de € 10.000 kunnen blijven. De elektrische klassieker is natuurlijk helemaal af als het kan worden voorzien van een fancy geluid die tegenwoordig aan een EV kan worden geinstalleerd bijvoorbeeld van een Lelijke Eend of een ronkende Porsche.


Afbeeldingen: Citroën 2CV Electrique | E&R Classics


De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen