Dodge presenteert Charger SRT Daytona Concept
Het laatste wat we deze week hadden verwacht was een elektrische muscle car van Dodge. Mede dankzij het uitblijven van een elektrische auto van het Amerikaanse merk en de recente introductie van nog een Hellcat met V8. Eventjes leek het erop dat het automerk ten onder zou gaan met de krimpende markt voor brandstofauto's. Niets is minder waar.
Dodge presenteert namelijk doodleuk een ontzettend gave concept-auto, de Concept Dodge Charger SRT Daytona.
Dodge houdt vast aan musclecar met elektrische aandrijflijn
Waar Ford heeft gekozen om de naam Mustang te gebruiken voor een elektrische crossover gooit Dodge het over een andere boeg. De muscle car blijft behouden. En hoe! Alles aan de auto schreeuwt muscle car, burnouts, en brullende V8's. Die cylinders vinden we niet terug in de Dodge Daytona. Deze conceptauto is namelijk voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn. En eerlijk gezegd past dat prima bij het karakter van de auto. Goed, voor sommigen klink dit als vloeken in de kerk, maar we kunnen er niet omheen dat een elektrische aandrijflijn uitermate geschikt is voor dit soort auto's. Een enorme bak koppel, snelle nul naar honderd tijden en een bak vermogen.

Charger Daytona is een en al brute kracht
Wat betreft het design is Dodge trouw gebleven aan zijn voorgangers. Dit is gewoon heel erg gaaf! De strakke lijnen van de tweedeurs coupe in combinatie met de agressieve voorbumper en enorme LED-balken geven de auto een stoer voorkomen. Nou lijkt een muscle car niet de meest gestroomlijnde auto, iets wat voor elektrische auto's van groot belang is voor het maximaliseren van het bereik. Daar heeft het merk wat op bedacht. De voorbumper is namelijk 'open' waardoor de luchtstroom over de motorkap vloeit. Wat we onder de kap kunnen verwachten is nog niet duidelijk. Vast staat dat het een volledig elektrische aandrijflijn zal zijn. Ook weet Dodge te melden dat de Charger Daytona SRT sneller zal zijn dan de Hellcat's. Deze komen met zo'n 700 pk al weinig tekort maar deze elektrische Charger moet de volgende stap brengen.
Geluid
Als er iets is wat onmogelijk is om over te brengen van de huidige Charger naar een elektrische variant is het wel de oorverdovende herrie die V8 kan produceren. De V8 is vanwege het geluid daarom onlosmakelijk verbonden met het rijplezier. Welnu, daar heeft Dodge iets voor bedacht. Omdat een elektrische auto zelf geen geluid zal produceren kun je er feitelijk alle kanten mee op. Dat doet Dodge met de Fratzonic Chambered Exhaust. Deze 'uitlaat' produceert een geluid dat zowel elektrisch als V8-esque klinkt. Erg gaaf! Deze ontwikkeling mag gerust zijn weg vinden naar meer elektrische auto's. Immers, wie wil nu geen Volkswagen e-Up! met V8 soundtrack? Maar er is meer! Ook zelf roeren is niet langer mogelijk door de komst van het accupakket. Om toch het gevoel van schakelmomenten na te bootsen is de auto voorzien van ‘eRupt’. Deze transmissie laat je het schakelmoment voelen en voegt daardoor emotie en beleving toe. Totaal nutteloos maar natuurlijk maar ook hier geldt: gaaf! Ondanks dat we hier spreken over een concept kunnen we stellen dat het productiemodel niet veel zal afwijken. Deze zal in 2023 op de markt verschijnen.