27 oktober 2021

Fiat lanceert elektrische bedrijfswagens e-Scudo en Fiat e-Ulysse

Stellantis heeft de doeken getrokken van de volledig elektrische Fiat e-Ulysse en diens bedrijfswagenbroertje de Fiat e-Scudo. De nieuwe generatie van deze voertuigen zal worden geleverd met een reeks benzine- en dieselmotoren en uiteraard een volledig elektrische versie. En juist op die laatste leggen wij vandaag de focus. Wat kunnen we verwachten?

Fiat e-Scudo de volledig elektrische bedrijfswagen

Allereerst is er de Fiat e-Scudo. Een volledig elektrische bedrijfswagen die in verschillende configuraties de markt zal betreden. De bedrijfswagen staat op het EMP2-platform wat we kennen van de Peugeot Expert en Traveller, de Citroën Jumpy en SpaceTourer, èn voor de Opel Vivaro en Zafira Life. Die overigens ook als Ev verkrijgbaar zijn. De e-Scudo wordt geleverd als zogenoemde Van, Combi, Crewcab en Platform Cabine. De middelgrote bedrijfswagen zal begin 2022 op de markt komen. Wat we precies kunnen verwachten van de aandrijflijn is nog niet helemaal duidelijk. Omdat de Fiat gebruik maakt van hetzelfde platform als onder andere de Peugeot kunnen we natuurlijk wel een gokje wagen. Deze bedrijfswagens zijn namelijk verkrijgbaar met een 50 kWh of 75 kWh accupakket met een actieradius van respectievelijk 230 tot 340 kilometer. Snelladen zal naar verwachting mogelijk zijn met een maximaal laadvermogen van 100 kW.

Fiat e-scudo bedrijfswagen

Fiat e-Ulysse de volledig elektrische 7-zitter

Naast een bedrijfswagen versie kunnen we ook een personenwagen met dezelfde carrosserie verwachten. En dat kan nog best eens een succes worden. Elektrische auto's met zeven zitplaatsen zijn er immers nog niet bijzonder veel. De Fiat e-Ulysse, zoals de personenwagen zal gaan heten krijgt hoogstwaarschijnlijk dezelfde aandrijflijn als de e-Scudo. Ook hier houd Fiat de lippen nog stijf op elkaar. Verdere details zijn nog niet bekend gemaakt. Stellantis heeft overigens grootste plannen. In haar persbericht maakt de eigenaar van Fiat duidelijk dat het in 2030 goed wil zijn voor 70% van de verkoop in Europa en meer dan 40% in de VS. Dit mede dankzij investeringen van ruim €30 miljard in elektrificatie en softwareontwikkeling tegen 2025. Waarvan akte.



Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
Een elektrische auto wordt geladen met een laadkabel van Voldt
door Mindert Westra 23 juli 2025
Hoe werkt bi-directioneel laden? Dit en veel meer aspecten over de laadvoorziening voor je elektrische auto.
Een laadkabel zit in de laadpoort van de Renault Megane e-Tech
door Mindert Westra 21 juli 2025
Insiders verwachten veel van de Solid State batterij. Hoe snel laadt het dan en hoe komt dat?
Een Volvo EX90 wordt geladen met een laadstation aan de muur
door Mindert Westra 17 juli 2025
Met vehicle-to-grid kun je overtollige energie van de accu teruggeven aan het stroomnet. Welke auto’s in Nederland kunnen dit?
Lees meer artikelen