Blog Layout

okt. 07, 2022

Filerijden | wat doet dat met de actieradius?

Rijden in de file is voor vrijwel niemand een plezierige bezigheid. Het is alles behalve genieten om stil te staan op de snelweg. Met de komst van de elektrische auto vragen steeds meer mensen zich af  wat filerijden doet met de actieradius? En welke impact heeft de airco, zeker op hete dagen? Vandaag zoeken we uit of het beter vertoeven is in een elektrische auto of een brandstofauto in de file.

Heb ik minder actieradius in de file?

De belangrijkste vraag zullen we als eerst beantwoorden. Men denkt namelijk al snel dat rijden in de file een negatieve invloed heeft op de actieradius van de elektrische auto. Natuurlijk valt er iets voor te zeggen, het continu optrekken en afremmen is niet bepaald bevorderlijk voor de actieradius. Dit geldt overigens niet alleen voor EV's maar ook voor benzine- en dieselauto's. Deze verbruiken meer brandstof tijdens het optrekken, met een korter bereik tot gevolg.


Toch is de invloed van rijden in de file met een elektrische auto uiterst gering. Dat heeft voornamelijk te maken met het regeneratief remmen van een elektrische auto. Met dit systeem vangt de elektromotor de energie op die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie zal worden omgezet om zo meer kilometers te generen. Uiteraard is het niet zo dat de energie die je er in stopt bij het optrekken, je netto terug krijgt bij het remmen. Dus je verlaat de file altijd met minder range dan voor de file, maar het beperkt wel de verliezen van het continu optrekken. Daarnaast is het verbruik van een elektrische auto tijdens zeer lage snelheden veel lager dan bij een brandstofauto. Met een brandstofauto verlies je duidelijk meer kilometers in de file dan met een elektrische auto.

Tips voor rijden in de file met een elektrische auto

Om het maximale uit je accu te halen hier er een aantal handige tips. 

 

  • Allereerst is het goed om te weten dat de airco de grootste verbruiker is in een elektrische auto. Is het aangenaam weer, zet dan de airco uit en open een raam. 
  • Als de auto voorzien is van adaptieve cruise control (ACC) is het aan te raden deze te gebruiken. Dit is niet alleen prettig in gebruik maar het zorgt er ook voor dat het optrekken en afremmen beheerst verloopt.
  • Regenereren is bij de meeste elektrisch aangedreven auto's standaard ingeschakeld. In het geval van plug-in hybrides kan dit vaak worden ingeschakeld. Dit is zeker aan te raden omdat dit zorgt voor extra range. Een aantal auto's, waaronder Tesla's zijn zelfs voorzien van een 'filerijden-modus', ook dit is natuurlijk goed om toe te passen wanneer je weer eens uitvoerig de bestickering op de achterzijde van de voorganger kan bestuderen.
  • Mocht je op de reis van plan zijn om te stoppen voor een laadsessie dan is het handiger om tijdens het filerijden de afslag te pakken. Met een beetje geluk is de file opgelost zodra de auto weer opgeladen is. Check van te voren wel goed of de dichtstbijzijnde laadpaal beschikbaar is. Veel EV-rijders gebruiken de file als aanleiding om de auto op te laden. 

Deel het bericht


03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Een smart#3 met panoramadak in de kleur Photon Orange metallic staat op een parkeerplaats
door Mindert Westra 29 apr., 2024
Smart Automobil komt met een opvolger van de smart#1. Maak kennis met de sportieve SUV coupé smart#3.
Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Meer artikelen
Share by: