2 mei 2021

Ford F-150 ruilt V8 in voor een batterij

Europa kent al jaren een trend van 'downsizing'. Grote motoren zoals de V6 en V8 maken plaats voor 3 cilinder turbomotoren, Plug In Hybrides of elektrische auto's. Voor het vervangen van grote motoren door een elektrische aandrijflijn valt wat te zeggen. Een EV brengt namelijk voldoende vermogen en koppel met zich mee om zich te meten met dikke benzineslurpers. Maar niet iedereen kan zich hierin vinden. Hoewel de transitie naar elektrisch geen verkeerde stap is (wie gaat immers de 3- of 4 cilinders missen?) kan het een doorn in het oog zijn voor de liefhebbers van bulderde V8-motoren die worden vervangen voor geruisloze accupakketten. Toch kunnen we er niet aan ontsnappen dat steeds meer iconische auto's een opvolger krijgen met een batterij. Een goed voorbeeld is de Ford F-150 Lightning, die de overstap maakt naar elektrisch.

Elektrische Ford F-150 Lightning

In een land waar men nogal gebonden is aan grote motoren die meer liters hebben dan een pak melk is de terugkeer van een iconische auto zonder verbrandingsmotor helemaal verassend. In de VS is een V8 nog altijd eerder regel dan uitzondering. Maar niet alleen de grotere motoren is wat Amerika anders maakt, ook de carrosserie. 

In ons koude kikkerlandje geven we graag de voorkeur aan een hatchback, een statonwagen of, sinds enkele jaren, een crossover. In de VS blijft de pick up een gewilde auto. Dat is al sinds jaar en dag. Mede dankzij de populariteit van de pickup zijn er verschillende uitvoeringen te verkrijgen. V6, V8, een werkpaard of snelheidsmonster, you name it!


In de jaren '90 kwam Ford met een wel heel bijzondere variant van de Ford F-150 pickup truck. Namelijk de F-150 SVT Lightning. Vooral de tweede generatie wist veel koppen te draaien. Dankzij de 5,4 liter grote V8 met supercharger en een vermogen van 385 trappelende paarden wist Ford menig Amerikaan te overtuigen. De Lightning was goed te herkennen door de uitgeklopte wielkasten en brede bodykit.


Nu heeft Ford laten doorschemeren de naam 'Lightning' te willen laten terugkeren op de F-150. En nee, niet met een V8 maar met een volledig elektrische aandrijflijn. De naam hebben ze alvast mee. De elektrische pickup moet in 2022 op de markt verschijnen. Overigens hoeft de liefhebber van brute kracht niet direct in tranen uit te barsten. Aan vermogen moet de F-150 Lightning namelijk niks te kort komen. Sterker nog, de EV moet sneller en krachtiger zijn dan de het huidige topmodel binnen de F-150 range. Ter vergelijking, dat komt neer op meer dan 450 pk en een sprint van 0 tot honderd in minder dan vijf tellen.

Ford F-150 Lightning 3 op een rij

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen