Is de Leapmotor T03 beter dan de Dacia Spring?
 
De Leapmotor is net even wat duurder dan de spotgoedkope Dacia Spring maar ook zijn vanafprijs blijft nog onder de 20K. Wat zijn dan wel de verschillen?
- De batterij van de T03 is ruim 9 kWh groter
 - T03 heeft ongeveer 40 kilometer meer actieradius
 - Leapmotor T03 biedt meer elektronische functionaliteit en uitrusting
 - Dacia Spring 45 is 1.000 euro goedkoper
 - Het model van de Spring oogt wat sportiever
 
Eindelijk dient zich een geduchte concurrent aan voor de Spring. De compacte A-segmenter uit China heeft standaard veel voorzieningen en rijdt beslist niet gek. Het is een complete auto voor een nette prijs en daarmee zeer concurrerend binnen de categorie goedkoopste elektrische auto’s.
Het Roemeense Dacia mag zich zorgen gaan maken, want zijn Dacia is weliswaar iets goedkoper maar ook duidelijk soberder dan de T03. Ooit was die soberheid acceptabel immers, wat verwacht je meer vaneen budget EV? Leapmotor gaat die uitdaging aan door de prijs laag te houden en toch duidelijk meer auto te bieden voor nog steeds die lage prijs.
We vergelijken twee goedkope modellen die zeer geschikt zijn voor het korter woon-werkverkeer. Eerst vertellen we meer over de Leapmotor T03. Vervolgens zetten we het model tegenover de Dacia Spring 45.
  
Leapmotor T03 specificaties
En opnieuw meldt een Chinese EV zich op de automarkt. Leapmotor is in 2015 opgericht. Sinds 2019 verkoopt het elektrische auto's vooral in thuisland China. Sinds 2020 wordt de T03 geproduceerd. Het heeft daarna nog 4 jaar moeten duren totdat de EV ook in West-Europa werd geleverd. De productie van de Europese variant gebeurt vanuit Polen.
Voor de T03 heeft de Chinese autofabrikant een joint-venture opgericht met Stellantis, geheten Leapmotor International. Vooral het Europese distributienetwerk van Stellantis kan doelmatig ingezet worden om het goedkope model naar de markt te brengen. Niet alleen de T03 wordt uitgerold maar ook grotere broer C10.
Zijn accu is 37,3 kWh groot. De T03 is echt voor de stad gemaakt, Zijn bereik in de stad gaat richting de 350 tot 400 km (WLTP). Gebruik je hem ook buiten de stad dan komt de gemiddelde range niet veel verder dan 265 km.
Zijn elektrovermogen zit op 95 pk. Thuisladen gaat met een capaciteit van 6,6 kW. Snelladen kan ook, maar met een beperkte capaciteit van 45 kW. Het laadpunt van de auto begeeft zich aan de voorkant. Zijn maximum snelheid zit op 135 km/u.
Opvallend is dat de kleine budget-EV best veel ruimte heeft voorin. Achterin zit je duidelijk minder comfortabel. Ook het volume van de bagageruimte houdt niet over. Standaard heeft het een open dak waarbij je zelf elektronisch kunt instellen hoeveel zonlicht je toe wilt laten.
Je kunt een app downloaden voor het ontgrendelen van de deuren via bluetooth, het controleren van de staat van je accu en het vooraf regelen van de binnentemperatuur. Verder oogt het infotainmentscherm beperkt maar heeft best veel mogelijkheden en is gebruikersvriendelijk.
Leapmotor T03 versus Dacia Spring Electric
We kunnen de 1175 KG wegende T03 goed beschouwen als de tegenhanger van de Dacia Spring Electric. Niet alleen hebben beide A-setmenters een compact formaat maar beiden hebben een zeer aantrekkelijke prijs, waarbij de Spring 45 circa 1.000 euro goedkoper is. Met zijn lengte van 3,62m is de T03 enkele centimeters kleiner dan de Spring. In hoogte is hij weer net even groter, dat geeft het Chinese model net even een wat robuustere uitstraling mee.
In het interieur van de Spring merk je aan alles dat het een budget-EV is. Bij de T03 is dat gevoel duidelijk minder aanwezig. Ook al zijn alle basisvoorzieningen aanwezig, de Spring blijft sober wat betreft bediening, comfort en beschikbare functies. Wel moet gezegd dat Dacia zijn infotainment beter op orde heeft. Daar komt bij dat het infotainmentscherm van de T03 minder overzichtelijk is omdat het onhandig is weggewerkt achter het stuur.
In de Leapmotor heb je meer bewegingsruimte. Dat krappe gevoel dat je in de Dacia heb je minder bij de T03. Ook al is de ruimte achterin beperkt, het voelt toch beter aan dan de bewegingsruimte van het Roemeense model. De kofferbak van de Spring is met 308 liter duidelijk groter dan de 210 liter grote ruimte van de T03.
Het model van de Dacia komt wat sportiever over. Aan de voorkant is de T03 wat saai, mede door een wat hoekig model en zijn weinig aansprekende koplampen. Dacia doet dat beter. Voorzien van een fraaie zwarte strip met logo en verlichting is het moderner vormgegeven.







