Wordt de Lotus Eletre nog altijd geleverd?
Nee, de hyper-SUV Lotus Eletre wordt sinds enkele maanden niet meer geleverd. De eerste levering vond plaats in 2022, waarna de productie een aantal jaren heeft geduurd tot april 2025. Dat de productie uiteindelijk stopgezet had veel te maken met zijn relatief hoge prijzen. Het had fors last van de importtarieven die door Europa en de VS aan China, waar de auto werd gebouwd, werd opgelegd. In eerste instantie werd de productie gehalveerd om er later volledig mee te stoppen.
De Eletre maakte onderdeel uit van een bekende trend, namelijk van extreem krachtige SUV's. Vroeger was er de Audi Q7 met V12 maar tegenwoordig is de keuze enorm. Een Bentley Bentayga, Rolls Royce Cullinan, Lamborghini Urus, Audi RS Q8 en ga zo maar door. Zelfs Ferrari komt binnenkort op de proppen met een heuse SUV. Wat nog ontbreekt zijn dergelijke krachtpatsers met een volledig elektrische aandrijflijn. De
BMW iX M60 waser al wel en ook de Tesla Model X Plaid en de
Audi e-tron S maar een echte hyper-SUV zonder uitstoot kenden we tot 2022 nog niet. Totdat de Lotus Eletre in Europa werd uitgerold.
Lotus Eletre hyper-SUV
De productie van de Eletre was de eerste stap die binnen de langetermijnstrategie van Lotus paste om zich op de EV-markt te begeven en een breder publiek aan te spreken. Daarbij schudde het de ‘sport’-veren wat van zich af. Hoewel er duidelijk nog wat sport-DNA in de Eletre is achtergebleven. Gelukkig maar! Dat het automerk behoorlijk wat in zijn mars had op het gebied van elektrische auto's bewees de Evija. Een 2000 pk (!) sterke elektrische hypercar. Super gaaf, super duur, super onpraktisch. Reden voor Lotus een ander pad in te treden. De Eletre is namelijk een volledig elektrische SUV met eveneens uitmuntende specificaties gecombineerd met dagelijkse inzetbaarheid. De ruim twee ton zware SUV is de eerste vierdeurs Lotus. Het uiterlijk heeft wat kenmerken van de Evija maar daar is ook alles mee gezegd. De Hyper-SUV, zoals het sportwagenmerk zelf de auto kroont, heeft naar eigen zeggen de beste aerodynamica van iedere bestaande productie SUV ter wereld.
Actieradius en opladen Lotus Eletre
Dagelijkse inzetbaarheid moet natuurlijk wel betekenen dat het niet alleen een aerodynamische auto betreft maar ook vooruitstrevende specificaties zoals voldoende actieradius en snelle laadtijden. Nou, daar weet het Britse merk wel raad mee. Allereerst de actieradius. Dankzij het accupakket van 100 kWh haalt de Eletre circa 600 kilometer op een volle lading. De Eletre krijgt een vermogen van minimaal 600 pk. Daarmee moet het mogelijk zijn om met de 5,1 meter lange EV binnen 2 tot 3 seconden naar de 100 km/u te lanceren. De topsnelheid ligt op 260 km/u. Met dergelijke vermogens is het lastig om netjes met 100 km/u op de rechterbaan te toeven en de opgegeven actieradius te halen (vraag maar aan de eigenaar van de Lamborghini Aventador op de A28 afgelopen weekend). Gelukkig beseft Lotus dat zelf ook. Om je snel weer op weg te helpen krijg de Eletre daarom de beschikking over vooruitstrevende laadvermogens. Snelladen is mogelijk met 350 kW. Ter vergelijking, de eerder genoemde Tesla Model X Plaid kan met maximaal 250 kW snelladen. En dat is al bovengemiddeld snel. Dit is allemaal mogelijk door de toepassing van 800V techniek. De Lotus moet in 20 minuten tot 400 kilometer actieradius kunnen bijladen. Maar er is meer. Standaard krijgt de Eletre een 22 kW AC-boardlader. Ook dat is opvallend, aangezien veel auto's het moeten doen met maximaal 11 kW en optioneel een 22 kW-lader kunnen bestellen.
Autonoom rijden
Dat Lotus echt werk heeft gemaakt van de nieuwe trots bewijst ook de toegepaste technologie. Voor het stevige bochtenwerk is er slimme luchtvering, achterasbesturing, toque vectoring en een actieve stabilisatorstang. Verder is de kleine sportauto volop klaar om zelf door het verkeer te manoeuvreren. Dankzij LIDAR-technologie is Level 2 autonoom rijden mogelijk. Als de wetgeving het toelaat moeten zelfs andere levels haalbaar zijn.
Lotus Eletre interieur: sportieve luxe
Ook voor het interieur heeft Lotus zijn best gedaan om er iets speciaals van te maken. Het Lotus DNA moest zichtbaar zijn en je het gevoel geven met een sportwagen onderweg te zijn. Allereerst meldt Lotus trots dat de materialen met de hand zijn gemaakt van duurzaam textiel en lichtgewicht materialen. Verder zien we een centraal geplaatst 15,1 inch infotainment scherm dat je weg kunt klappen, een sportstuurwiel en een digitaal scherm plus een heads-up display. De sportstoelen maken het interieur af en achterin is naast sportiviteit ook luxe een belangrijk doel geweest. De twee stoelen kunnen ook worden vervangen voor een zitbank met drie zitplaatsen.
Duidelijk is dat Lotus fors geïnvesteerd heeft in IT-innovaties. Zo is er een zwaar operating system, de Lotus Hyper OS, geïnstalleerd. Een belangrijk onderdeel is de ‘Unreal Engine’-techniek afkomstig uit de videogame-industrie. Met deze techniek zet de fabrikant de volgende stap richting het gebruik van de 3D-presentatiemiddelen. Twee zware processoren zijn aangebracht. En dat is hard nodig omdat alle IT-innovaties zware leunen op de beschikbare computercapaciteit. Ook andere technologische voorzieningen zijn ruim aanwezig, zoals het interieur dat voorzien is van draadloos opladen van smartphones, elektrisch verstelbare voorstoelen en automatische klimaatregeling, een infotainmentsysteem voor Apple CarPlay en Android Auto, een premium audiosysteem met maar liefst 15 luidsprekers en een 15,1-inch volledig High-Definition OLED-scherm in het midden. De Eletre is uitgerust met een autonome rij-functie. Onderdeel daarvan is het LIDAR-systeem. Deze scant 200 meter rond de auto in elke richting en genereert een 3d-kaart van de omgeving, zelfs als het donker is of bij slecht weer.
Drie uitvoeringen Eletre
De SUV wordt dus in drie afzonderlijke versies opgeleverd, nl. de Eletre, Eletre S en Eletre R. De Eletre en de Eletre S hebben één elektrische aandrijflijn en de Eletre R twee. Dit zie je ook terug in de prestaties van de modellen die we hier voor je op een rij hebben gezet:
Vermogen | Topsnelheid | Acceleratie 0-100 | Bereik | |
---|---|---|---|---|
Eletre | 450 kW | 250 km/uur | 4,5s | 600 km |
Eletre S | 450 kW | 250 km/uur | 4,5s | 600 km |
Eletre R | 675 kW | 260 km/uur | 2,95s | 500 km |
De goedkoopste van het stel is die zonder letter. Deze Eletre blijft nog net onder de ton. Dan volgt de Eletre S waarvan de nieuwprijs al richting de € 125.000 gaat. De duurste variant is de Eletre R die destijds € 155.000 moest kosten.