Blog Layout

mrt. 30, 2022

Lotus Eletre | krachtpatser met elektrische aandrijflijn

De laatste jaren is een nieuwe trend op komen zetten. Die van extreem krachtige SUV's. Tuurlijk, vroeger was er de Audi Q7 met V12 maar tegenwoordig is de keuze enorm. Een Bentley Bentayga, Rolls Royce Cullinan, Lamborghini Urus, Audi RS Q8 en ga zo maar door. Zelfs Ferrari komt binnenkort op de proppen met een heuse SUV. Wat nog ontbreekt zijn dergelijke krachtpatsers met een volledig elektrische aandrijflijn. Er is natuurlijk een BMW iX M60 , een Tesla Model X Plaid en een Audi e-tron S maar een echte hyper-SUV zonder uitstoot kennen we nog niet. Tot vandaag. Want Lotus trekt namelijk de doeken van de Lotus Eletre!

Elektrische Lotus SUV

Dat het kleine merk behoorlijk wat in de mars had op het gebied van elektrische auto's bewees de Evija. Een 2000 pk (!) sterke elektrische hypercar. Super gaaf, super duur, super onpraktisch. Daarom betreed Lotus nu het andere uiterste. De Eletre is namelijk een volledig elektrische SUV met eveneens uitmuntende specificaties gecombineerd met dagelijkse inzetbaarheid. Veel van de echte Lotus-genen zullen er niet overgebleven zijn. De ruim twee ton zware SUV is de eerste vierdeurs Lotus. Het uiterlijk heeft wat kenmerken van de Evija maar daar is ook alles mee gezegd. De Hyper-SUV, zoals het sportwagenmerk de auto kroont, heeft naar eigen zeggen de beste aerodynamica van iedere bestaande productie SUV ter wereld.

Actieradius en opladen Lotus Eletre

Dagelijkse inzetbaarheid moet natuurlijk wel betekenen dat het niet alleen een aerodynamische auto betreft maar ook vooruitstrevende specificaties zoals voldoende actieradius en snelle laadtijden. Nou, daar weet het Britse merk wel raad mee. Allereerst de actieradius. Dankzij het accupakket van 100 kWh haalt de Eletre circa 600 kilometer op een volle lading. De Eletre krijgt een vermogen van minimaal 600 pk. Daarmee moet het mogelijk zijn om met de 5,1 meter lange EV binnen 2 tot 3 seconden naar de 100 km/u te lanceren. De topsnelheid ligt op 260 km/u. Met dergelijke vermogens is het lastig om netjes met 100 km/u op de rechterbaan te toeven en de opgegeven actieradius te halen (vraag maar aan de eigenaar van de Lamborghini Aventador op de A28 afgelopen weekend). Gelukkig beseft Lotus dat zelf ook. Om je snel weer op weg te helpen krijg de Eletre daarom de beschikking over vooruitstrevende laadvermogens. Snelladen is mogelijk met 350 kW. Ter vergelijking, de eerder genoemde Tesla Model X Plaid kan met maximaal 250 kW snelladen. En dat is al bovengemiddeld snel. Dit is allemaal mogelijk door de toepassing van 800V techniek. De Lotus moet in 20 minuten tot 400 kilometer actieradius kunnen bijladen. Maar er is meer. Standaard krijgt de Eletre een 22 kW AC-boardlader. Ook dat is opvallend, aangezien veel auto's het moeten doen met maximaal 11 kW en optioneel een 22 kW-lader kunnen bestellen.

Autonoom rijden

Dat Lotus echt werk heeft gemaakt van de nieuwe trots bewijst ook de toegepaste technologie. Voor het stevige bochtenwerk is er slimme luchtvering, achterasbesturing, toque vectoring en een actieve stabilisatorstang. Verder is de SUV volop klaar om zelf door het verkeer te manoeuvreren. Dankzij LIDAR-technologie is Level 2 autonoom rijden mogelijk. Als de wetgeving het toelaat moeten zelfs andere levels haalbaar zijn.

Interieur Lotus Eletre

Waar je de meeste tijd zult doorbrengen is toch in het interieur. Ook hier heeft Lotus zijn best gedaan om er iets speciaals van te maken. Het Lotus DNA moest zichtbaar zijn in het interieur en je het gevoel geven met een sportwagen onderweg te zijn. Allereerst meld Ltous trots dat het interieur grotendeels is gemaakt van duurzaam textiel; en duurzame lichtgewicht materialen, allemaal gemaakt met de hand. Verder zien we een centraal geplaatst 15,1 inch infotainment scherm dat je weg kunt klappen, een sportstuurwiel en een digitaal scherm plus een heads-up display. De sportstoelen maken het interieur af en achterin is naast sportiviteit ook luxe een belangrijk doel geweest. De twee stoelen kunnen ook worden vervangen voor een zitbank met drie zitplaatsen.

Lotus Eletre interieur voorin

Prijs en levertijd Lotus Eletre

Dat de auto geen goedkope EV gaat worden staat inmiddels wel vast. Wat de bijzonder Eletre dan wel mag gaan kosten is nog niet helemaal duidelijk. De opgegeven richtprijs komt uit op omgerekend zo'n 120.000 euro. De auto zal gebouwd gaan worden in China en de eerste exemplaren moeten volgend jaar op de weg verschijnen.


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: