17 februari 2022

Mercedes-Benz lanceert de modellen EQE 43 AMG en EQE 53 AMG

Sinds jaar en dag kennen we Mercedes-AMG van de sportieve nakomelingen op de reguliere Mercedes-modellen. Het recept is vaak als volgt: monteer een bijzonder grote motor, bij voorkeur een V8 en voorzie de auto van een dikke bodykit en riante uitrusting. Voila! Met de komst van steeds meer elektrische modellen staat Mercedes-AMG voor een uitdaging. Het luide uitlaatgeluid valt namelijk weg. Daarvoor in de plaats komen extreme acceleratietijden. De elektrische Mercedes EQE moet de brandstof slurpende E-klasse-modellen gaan vervangen, analoog aan de elektrische EQS met de conventionele S-klasse. Extra performance aan de EQS wordt geleverd door het AMG-programma van de Duitse fabrikant, waarmee diens topmodellen in de markt worden gezet. Kunnen de nieuwe elektrische AMG's overtuigen? We nemen een kijkje bij de twee nieuwe modellen EQE 43 AMG en de EQE 53 AMG.

EQE 43 AMG

In september trok Mercedes-AMG de doeken van de eerste volledig elektrische AMG. Dit was de EQS 53 AMG. Ook de EQE kennen we al een tijdje. Vandaag komen daar twee AMG varianten bij. De EQE 43 AMG en EQE 53 AMG. Allereerst de '43' Voluit krijgt deze de benaming Mercedes-AMG EQE 43 AMG 4MATIC. Binnen het submerk zal de 43 AMG de instapper zijn. De sportieve EQE krijgt een elektromotor op de voor- en achteras in combinatie met variabele vierwielaandrijving. Ondanks dat het de instapper betreft valt er weinig te klagen. Standaard krijg je de beschikking over 476 pk en 858 Nm koppel. Daarmee is een sprint van 0-100 km/u mogelijk binnen 4,2 seconden en is de koek pas op bij 210 km/u. Wat betreft de actieradius dekt Mercedes zichzelf in door een WLTP range van 462 tot 533 kilometer. Dit alles is mogelijk dankzij een 90,6 kWh groot accupakket.

Mercedes-Benz EQE 43 AMG zijaanzicht

EQE 53 AMG

De overtreffende trap is de Mercedes-AMG EQE 53 AMG 4MATIC+. Hoewel dit het topmodel betreft zien we het meer als het 'voorlopige' topmodel. We kennen natuurlijk allemaal de 63 AMG versies van verschillende Mercedes modellen. Een EQE 63 AMG is daarom niet ondenkbaar. De EQE 53 AMG voorziet in 626 pk en 950 Nm koppel. Daarmee is standaard een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden mogelijk en is het over met de pret bij 22 km/u. 


Tenminste, dat is als je het optionele AMG DYNAMIC PLUS pakket niet hebt aangevinkt. Doe je dat wel dan krijgt de 53 AMG 687pk en 1000 Nm koppel. De sprinttijd zal worden verkort naar 3,3 seconden en de topsnelheid komt uit op 240 km/u. De EQE 53 AMG krijgt dezelfde 90,6 kWh accu als zijn mildere broertje. De range komt volgens de WTLP uit op 444 tot 518 kilometer.

Opladen Mercedes-AMG EQE

Dan over het opladen. In beide gevallen is het opladen aan een reguliere laadpaal als snelladen bij een DC-station mogelijk. Opladen aan een laadpaal kan met een maximaal laadvermogen of optioneel met 22 kW. Ook op het gebied van snelladen staat de EQE zijn mannetje. Er kan een maximaal laadvermogen van 170 kW worden bereikt. Hiermee kan in 15 minuten zo'n 180 kilometer worden bijgeladen. 

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen