29 augustus 2021

Elektrische Mercedes-Benz eCitan is gebaseerd op de Kangoo

Mercedes heeft de doeken getrokken van de nieuwe Citan. De compacte bedrijfswagen van het Duitse merk is wederom gebaseerd op de Renault Kangoo. Toch is de nieuwe Citan meer een Mercedes dan ooit tevoren. En hij wordt tevens in een elektrische bedrijfswagen variant geleverd.

Mercedes-Benz eCitan: een Renault maar dan anders

In november 2020 werd de nieuwe Renault Kangoo aan de wereld getoond. En iets minder dan een jaar later is het de beurt aan de technisch identieke Mercedes Citan om aan te dienen. Hoewel het ronde uiterlijk van de Kangoo veel deed vermoeden heeft Mercedes de Citan een eigen gezicht mee kunnen geven met een stuk hoekiger design. Zowel de voorschermen, motorkap, koplampen en voorbumper zijn beduidend anders dan de Renault. Optioneel zijn de koplampen te voorzien van Full-LED. Een primeur bij de Citan. Van binnen zien we vrijwel niets terug van de Renault invloeden. Het kenmerkende Mercedes design is te herkennen aan het stuurwiel, ronde ventilatieroosters en het optionele MBUX infoitainmentsysteem wat ook te verkrijgen is in de personenauto's van het merk.

De elektrische Mercedes-Benz eCitan

Nou kunnen we het gaan hebben over de reeks dieselmotoren die Mercedes wederom aanbied voor de nieuwe bedrijfswagen maar we richten ons, zoals altijd, op de elektrische modellen. Ook voor deze generatie komt de Citan als volledig elektrische bedrijfswagen op de markt. De eCitan, zoals de elektrische versie gaat heten, krijgt vooralsnog dezelfde lengtemaat als zijn diesel-broertjes. Dat betekent een wielbasis van 2.716 mm. Naast de gesloten bedrijfswagen komt de eCitan ook als Tourer met achterbank en zijruiten en plek voor 5 personen en als camper. De laatste twee krijgen standaard mee gespoten deurgrepen, ledverlichting in het interieur, airco en elektrische ramen. De volledig elektrische Citan moet in de tweede helft van 2022 op de markt komen. Mercedes belooft, een ietwat tegenvallende, range van 285 kilometer volgens WLTP-cyclus. Het opladen van 10 tot 80% moet ongeveer 40 minuten in beslag nemen aan een DC-lader met minimaal 75 kW. Thuisladen is ook mogelijk met 11 kW of optioneel 22 kW. Daarbij is de oplaadtijd respectievelijk 4,5 uur of 2 uur.


De eCitan wordt in twee uitvoeringen uitgebracht. De laadruimte van de Standaard is 1,81 meter lang en heeft een volume van 2,9 m³, handig voor het kleinere vervoer in de stad. Daarnaast is er een langere variant met een laadruimtelengte van 2,17 meter en laadvolume van 3,62 m³. Ook goed om te weten: de eCitan krijgt ook de optie tot trekhaak waar 1450 KG mee getrokken kan worden. Een echte strepentrekker zal de Citan niet worden en dat geldt ook voor de eCitan. Die laatste krijgt de beschikking over 122 pk. Het accupakket is 44 kWh groot en drijft de elektromotor op de voorwielen aan. Zijn topsnelheid ligt rond de 130 km/uur. En de prijs? De instapversie begint vanaf 36.000 excl BTW.


Deel het bericht

Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
Een elektrische auto wordt geladen met een laadkabel van Voldt
door Mindert Westra 23 juli 2025
Hoe werkt bi-directioneel laden? Dit en veel meer aspecten over de laadvoorziening voor je elektrische auto.
Een laadkabel zit in de laadpoort van de Renault Megane e-Tech
door Mindert Westra 21 juli 2025
Insiders verwachten veel van de Solid State batterij. Hoe snel laadt het dan en hoe komt dat?
Een Volvo EX90 wordt geladen met een laadstation aan de muur
door Mindert Westra 17 juli 2025
Met vehicle-to-grid kun je overtollige energie van de accu teruggeven aan het stroomnet. Welke auto’s in Nederland kunnen dit?
Lees meer artikelen