De huidige Mini Electric
is al een tijdje onder ons. De premium hatchback combineert het iconische uiterlijk met een volledig elektrische aandrijflijn. Op het eerste oog lijkt de Mini Electric de perfecte EV. Toch is de elektrische Mini niet het succes wat het Britse merk had gehoopt. Dat heeft een aantal logische redenen.
Allereerst de actieradius. Die valt nogal tegen. Een praktijkrange van 180 kilometer is eigenlijk het maximaal haalbare. Dan is er nog de laadsnelheid. Snelladen kan met een maximaal laadvermogen van 49 kW. Dat had gewoon minimaal 100 kW moeten zijn voor een auto in deze prijsklasse. Met de volgende generatie emissievrije Mini wil Mini deze problemen aanpakken.
Maar hiervoor moeten we nog even geduld hebben. De Mini Electric staat op de planning voor 2023. Toch weerhoudt dat het merk er niet van om alvast de eerste beelden te delen. De elektrische hatchback is voorzien van de nodige camouflage. Een groot contrast met de omgeving. Speciaal in verband met de actieradius wordt de Mini Electric getest in winterse omstandigheden.
We weten we dat de nieuwe generatie Mini Electric in twee varianten op de markt zal verschijnen. Het instapmodel krijgt een 40 kWh groot accupakket met een actieradius van 400 kilometer. De instapper krijgt hoogstwaarschijnlijk een zelfde prijskaartje als het huidige model die te verkrijgen is vanaf € 36.200. Direct boven de instapper komt een model met 50 kWh accupakket goed voor een actieradius van 460 kilometer. Naar verwachting zal ook het laadvermogen stijgen, hoewel Mini hier nog geen uitspraken over heeft gedaan.
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.