Blog Layout

feb. 13, 2022

Accu voor McLaren P1 kost meer dan nieuwe Porsche

De McLaren P1 is een fantastisch staaltje techniek. De Plug-In Hybride supercar verscheen in 2013 op de markt. Gefortuneerde kopers moesten snel hun slag slaan want meer dan 375 stuks wilde de Britse autofabrikant er niet produceren. Destijds was je voor de Twin-Turbo V8 minimaal €1.030.000 kwijt. Dat is nog zonder opties. Een beetje P1 verliet de showroom voor gemiddeld zo'n €1,2 miljoen. Daar kreeg je ook heel wat voor terug. Bizarre snelheid bijvoorbeeld. De P1 wist namelijk in 2,8 seconden naar de 100 km/u te lanceren en een top van 349 km/u aan te tikken. Nog altijd vooruitstrevende cijfers. 

Inmiddels is de McLaren P1 negen jaar oud (hoewel dat moeilijk te zien is) en komt McLaren met een upgrade voor de elektromotor. Althans upgrade, wij noemen het eerder een flinke downgrade. En hier is waarom.
Affiche McLaren P1 battery upgrade

McLaren P1 accu upgrade

Allereerst is er de prijs. Het merk biedt de upgrade namelijk aan voor ongeveer 150.000 euro. Jawel, een hoop geld maar de gemiddelde koper van dergelijke sportwagens zal ergere afschriften hebben meegemaakt. Hoe dan ook, voor het bedrag van een nieuwe Porsche mag je natuurlijk het een en ander verwachten. Meer rijbereik op de elektromotor misschien?


Nou nee, met de oude kwam je al niet bijzonder ver (ongeveer 12 kilometer), de nieuwe brengt je amper 3 kilometer op een volle lading. Toegegeven niemand koopt een McLaren P1 om er volledig elektrisch mee te rijden maar echt een upgrade is dit moeilijk te noemen. Zijn er dan nog voordelen? De accu is lichter geworden. Waar de vorige een gewicht haalde van 100 kilo weegt de nieuwe slechts 45 kilogram. De gewichtsbesparing moet goed zijn voor een tijdswinst van 0,4 seconden op de sprinttijd van 0 naar 300 kilometer per uur. Niet naar de 100 km/u of 200 km/u. Nee, 0,4 seconden tijdswinst van 0 naar 300 kilometer per uur. Juist.


Wij kunnen niets anders dan concluderen dat het een waardeloze upgrade betreft. Een bedrag van anderhalve ton aftikken voor een kleinere accu met minder actieradius en een uiterst minimale prestatieverbetering. Onze gouden tip: koop van die anderhalve ton een fraaie EV voor de dagelijkse ritjes. Waarschijnlijk hou je genoeg over voor de brandstofkosten van de P1.

Iemand heeft verschillende eurobiljetten in de hand
door Mindert Westra 17 mei, 2024
Nu het akkoord op hoofdlijnen door het nieuwe kabinet is getekend is het de vraag wat dit betekent voor de elektrische auto.
Een rode Renault Scenic E-Tech rijdt door een heuvelachtig landschap
door Mindert Westra 16 mei, 2024
De Europese prijs van de auto van het jaar 2024 gaat naar de Renault Scenic. Wat maakt deze auto zo bijzonder?
Tesla Model S Yoke-stuur
door Mindert Westra 09 mei, 2024
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.
De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
Meer artikelen
Share by: