28 augustus 2023

Waar staat de Opel Astra Electric ten opzichte van de Volkswagen?

Wie kent de Opel Astra niet. Sinds 1991 rijdt ie rond als opvolger van de eveneens beroemde Opel Kadett. En het merk is niet van zijn stuk te krijgen. Wel heeft het te lang geduurd voordat we ook een elektrische versie konden aanschouwen. Dat maakt Opel nu goed met de uitrol van de volledig elektrische opvolger van de bestseller van Opel. Nu de Astra ook elektrisch is doemt de klassieke vergelijking tussen de twee Duitse grootmachten Opel en Volkswagen zich weer op. En laten wij ook een duit in het zakje doen. We vergelijken de nieuwe elektrische Astra met de elektrische Volkswagen ID.3. Beide modellen begeven zich in het C-segment, wat staat voor de compacte middenklasse. Andere directe EV-concurrenten zijn onder andere de KIA Niro, MG4, Nissan Leaf en de Hyundai Kona. Opvallend is dat waar veel andere autoproducenten nieuwe modelnamen introduceren Opel blijft vasthouden aan de ijzersterke en klassieke modelnaam Astra.


Wie gehoopt had dat de volledig elektrische Astra ook veranderingen aan het interieur of exterieur met zich mee zou brengen komt van een kouwe kermis thuis. Het is vooral de conversie naar elektrisch, verder verandert er weinig. Dat elektrisch rijden is van zichzelf natuurlijk wel een verandering. Door de krachtige elektromotor van 156 pk en het accupakket dat zich op de bodemplaat bevindt, heeft de Astra Electric een fijn rijgevoel. Daar komt bij dat bestuurders hun rijkarakter af kunnen stemmen naar eigen voorkeur door gebruik te maken van de rijstanden Eco, Normal en Sport. Het Duitse model staat op het bekende EMP2-platform van Stellantis en komt niet alleen uit in een 5-deurs hatchback maar aan het einde van 2023 ook als stationwagen met de naam Opel Astra Sports Tourer.

Opel Astra Electric versus Volkswagen ID.3

We zetten de elektrische Opel Astra tegenover de Volkswagen ID.3 door te vergelijken op de belangrijkste criteria.  Zie de onderstaande tabel. Hieruit blijkt dat de Volkswagen overwegend betere prestaties neer zet. Daar betaal je dan ook wat extra voor. De prijs van de Astra is een schatting. Wat je zou kunnen zeggen is dat de ID.3 ongeveer 10% duurder is dan zijn Duitse concurrent. De cijfers aanschouwend zou je de ID.3 meer bovenaan in het C-segment positioneren, daar waar de Astra meer middenmotor van het segment is. Interessant verschil is er nog dat de Astra een stationwagonvariant heeft daar waar die bij de Volkswagen nog ontbreekt.

Opel Astra Electric Volkswagen ID.3
Accu 54 kWh 62 kWh
Actieradius 416 km 425 km
Elektromotor 156 pk 204 pk
Acceleratie 0-100 km/u 9,2 sec 7,3 sec
Boordlader 11 kW 11 kw
Snelladen 100 kW 120 kW
Gewicht 1679 KG 1815 KG
Prijs ca. € 41.000 € 45.000
Opel Astra Electric instrumentenpaneel


Deel het artikel

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen