28 augustus 2023

Waar staat de Opel Astra Electric ten opzichte van de Volkswagen?

Wie kent de Opel Astra niet. Sinds 1991 rijdt ie rond als opvolger van de eveneens beroemde Opel Kadett. En het merk is niet van zijn stuk te krijgen. Wel heeft het te lang geduurd voordat we ook een elektrische versie konden aanschouwen. Dat maakt Opel nu goed met de uitrol van de volledig elektrische opvolger van de bestseller van Opel. Nu de Astra ook elektrisch is doemt de klassieke vergelijking tussen de twee Duitse grootmachten Opel en Volkswagen zich weer op. En laten wij ook een duit in het zakje doen. We vergelijken de nieuwe elektrische Astra met de elektrische Volkswagen ID.3. Beide modellen begeven zich in het C-segment, wat staat voor de compacte middenklasse. Andere directe EV-concurrenten zijn onder andere de KIA Niro, MG4, Nissan Leaf en de Hyundai Kona. Opvallend is dat waar veel andere autoproducenten nieuwe modelnamen introduceren Opel blijft vasthouden aan de ijzersterke en klassieke modelnaam Astra.


Wie gehoopt had dat de volledig elektrische Astra ook veranderingen aan het interieur of exterieur met zich mee zou brengen komt van een kouwe kermis thuis. Het is vooral de conversie naar elektrisch, verder verandert er weinig. Dat elektrisch rijden is van zichzelf natuurlijk wel een verandering. Door de krachtige elektromotor van 156 pk en het accupakket dat zich op de bodemplaat bevindt, heeft de Astra Electric een fijn rijgevoel. Daar komt bij dat bestuurders hun rijkarakter af kunnen stemmen naar eigen voorkeur door gebruik te maken van de rijstanden Eco, Normal en Sport. Het Duitse model staat op het bekende EMP2-platform van Stellantis en komt niet alleen uit in een 5-deurs hatchback maar aan het einde van 2023 ook als stationwagen met de naam Opel Astra Sports Tourer.

Opel Astra Electric versus Volkswagen ID.3

We zetten de elektrische Opel Astra tegenover de Volkswagen ID.3 door te vergelijken op de belangrijkste criteria.  Zie de onderstaande tabel. Hieruit blijkt dat de Volkswagen overwegend betere prestaties neer zet. Daar betaal je dan ook wat extra voor. De prijs van de Astra is een schatting. Wat je zou kunnen zeggen is dat de ID.3 ongeveer 10% duurder is dan zijn Duitse concurrent. De cijfers aanschouwend zou je de ID.3 meer bovenaan in het C-segment positioneren, daar waar de Astra meer middenmotor van het segment is. Interessant verschil is er nog dat de Astra een stationwagonvariant heeft daar waar die bij de Volkswagen nog ontbreekt.

Opel Astra Electric Volkswagen ID.3
Accu 54 kWh 62 kWh
Actieradius 416 km 425 km
Elektromotor 156 pk 204 pk
Acceleratie 0-100 km/u 9,2 sec 7,3 sec
Boordlader 11 kW 11 kw
Snelladen 100 kW 120 kW
Gewicht 1679 KG 1815 KG
Prijs ca. € 41.000 € 45.000
Opel Astra Electric instrumentenpaneel


Deel het artikel

Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
Een elektrische auto wordt geladen met een laadkabel van Voldt
door Mindert Westra 23 juli 2025
Hoe werkt bi-directioneel laden? Dit en veel meer aspecten over de laadvoorziening voor je elektrische auto.
Een laadkabel zit in de laadpoort van de Renault Megane e-Tech
door Mindert Westra 21 juli 2025
Insiders verwachten veel van de Solid State batterij. Hoe snel laadt het dan en hoe komt dat?
Een Volvo EX90 wordt geladen met een laadstation aan de muur
door Mindert Westra 17 juli 2025
Met vehicle-to-grid kun je overtollige energie van de accu teruggeven aan het stroomnet. Welke auto’s in Nederland kunnen dit?
Lees meer artikelen