Blog Layout

aug. 28, 2023

Opel Astra Electric en de klassieke vergelijking met Volkswagen

Wie kent de Opel Astra niet. Sinds 1991 rijdt ie rond als opvolger van de eveneens beroemde Opel Kadett. En het merk is niet van zijn stuk te krijgen. Wel heeft het te lang geduurd voordat we ook een elektrische versie konden aanschouwen. Dat maakt Opel nu goed met de uitrol van de volledig elektrische opvolger van de bestseller van Opel. Nu de Astra ook elektrisch is doemt de klassieke vergelijking tussen de twee Duitse grootmachten Opel en Volkswagen zich weer op. En laten wij ook een duit in het zakje doen. We vergelijken de nieuwe elektrische Astra met de elektrische Volkswagen ID.3. Beide modellen begeven zich in het C-segment, wat staat voor de compacte middenklasse. Andere directe EV-concurrenten zijn onder andere de KIA Niro, MG4, Nissan Leaf en de Hyundai Kona. Opvallend is dat waar veel andere autoproducenten nieuwe modelnamen introduceren Opel blijft vasthouden aan de ijzersterke en klassieke modelnaam Astra.


Wie gehoopt had dat de volledig elektrische Astra ook veranderingen aan het interieur of exterieur met zich mee zou brengen komt van een kouwe kermis thuis. Het is vooral de conversie naar elektrisch, verder verandert er weinig. Dat elektrisch rijden is van zichzelf natuurlijk wel een verandering. Door de krachtige elektromotor van 156 pk en het accupakket dat zich in de boden bevindt, geeft de Astra Electric een fijn rijgevoel. Daar komt bij dat bestuurders hun rijkarakter af kunnen stemmen naar eigen voorkeur door gebruik te maken van de rijstanden Eco, Normal en Sport. Het Duitse model staat op het bekende EMP2-platform van Stellantis en komt niet alleen uit in een 5-deurs hatchback maar aan het einde van 2023 ook als stationwagen met de naam Opel Astra Sports Tourer.

Opel Astra Electric versus Volkswagen ID.3

We zetten de elektrische Opel Astra tegenover de Volkswagen ID.3 door te vergelijken op de belangrijkste criteria.  Zie de onderstaande tabel. Hieruit blijkt dat de Volkswagen overwegend betere prestaties neer zet. Daar betaal je dan ook wat extra voor. De prijs van de Astra is een schatting. Wat je zou kunnen zeggen is dat de ID.3 ongeveer 10% duurder is dan zijn Duitse concurrent. De cijfers aanschouwend zou je de ID.3 meer bovenaan in het C-segment positioneren, daar waar de Astra meer middenmotor van het segment is. Interessant verschil is er nog dat de Astra een stationwagonvariant heeft daar waar die bij de Volkswagen nog ontbreekt.

Opel Astra Electric Volkswagen ID.3
Accu 54 kWh 62 kWh
Actieradius 416 km 425 km
Elektromotor 156 pk 204 pk
Acceleratie 0-100 km/u 9,2 sec 7,3 sec
Boordlader 11 kW 11 kw
Snelladen 100 kW 120 kW
Gewicht 1679 KG 1815 KG
Prijs ca. € 41.000 € 45.000
Opel Astra Electric instrumentenpaneel


Deel het artikel


Iemand heeft verschillende eurobiljetten in de hand
door Mindert Westra 17 mei, 2024
Nu het akkoord op hoofdlijnen door het nieuwe kabinet is getekend is het de vraag wat dit betekent voor de elektrische auto.
Een rode Renault Scenic E-Tech rijdt door een heuvelachtig landschap
door Mindert Westra 16 mei, 2024
De Europese prijs van de auto van het jaar 2024 gaat naar de Renault Scenic. Wat maakt deze auto zo bijzonder?
Tesla Model S Yoke-stuur
door Mindert Westra 09 mei, 2024
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.
De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
Meer artikelen
Share by: