17 oktober 2024

Personenbusje Zafira Life Electric biedt vooral veel ruimte

Opel timmert redelijk aan de weg waar het gaat om vervoer van personen en goederen. Dit geldt eveneens voor de elektrische versies. Zo is de Vivaro en de Life Electric. Het verschil met de Opel Vivaro is dat laatstgenoemde gericht is op het goederenvervoer vooral op het kortere werk zoals in de stad. De Opel Zafira Life Electric is meer gericht op personenvervoer hoewel er ook mogelijkheden zijn om de binnenruimte vrij te maken voor andere doeleinden. Het is vooral de ruimte die de Life Electric van de concurrentie doet onderscheiden.

Design en ruimte

De elektrische versie van de Zafira Life behoudt het moderne uiterlijk van de verbrandingsmotorvarianten. Hij biedt plaats aan maximaal negen personen. De indeling kan worden aangepast afhankelijk van de behoeften. Je kunt extra binnenruimte creëren door de stoelen op de tweede en derde rij te verplaatsen of weg te nemen. Dit maakt de Zafira-e Life niet alleen geschikt voor dagelijks gebruik, maar ook voor vakanties of werkvervoer. Een aantal handige opbergruimtes zorgt voor wat extra gemak. Het infotainmentsysteem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

Een rode Opel Zafira Life Electric staat bij een muur en wordt geladen

Elektrische aandrijving

De volledig elektrisch aangedreven Zafira-e Life heeft een elektromotor van 136 pk. Ten opzichte van de concurrent zoals de Volkswagen ID.Buzz schiet het daarmee te kort. Wat het accupakket betreft zijn er twee mogelijkheden. Een batterij van 50 kWh geeft een bereik van 230 kilometer. Een grotere accu is er van 75 kWh die je zo’n 100 kilometer brengt. Thuis kan er geladen worden tot max 11 kW. Aan de snellader is zijn maximale laadvermogen 100 kW. Niet onbelangrijk voor de zakelijke gebruikers: binnen 3 kwartier kan de accu van 20% weer worden opgeladen tot 80%. Zijn topsnelheid is 130 km/uur. Volgens de fabrikant accelereert de bestelbus in ruim 13 seconden naar de 100 km/uur, maar in de praktijk lijkt dit erg aan de optimistische kant. Deze personenbus is qua prestaties en innovaties aan de sobere kant. Aan de andere kant, met deze bus heb je de mogelijkheid om meer dan 5 personen te vervoeren voor een betaalbare prijs.

Uitvoeringen

De Opel Zafira-e Life is beschikbaar in twee varianten, de Zafira-e Life L2 en de Zafira-e Life L3, waarbij het verschil voornamelijk zit in de afmetingen en functionaliteit. Beide uitvoeringen kunnen plaats bieden voor 9 personen en hebben dezelfde twee mogelijkheden wat betreft de batterij, namelijk 50 kWh en 75 kWh. Genoemde prijzen zijn inclusief BTW.

 

Zafira-e Life L2

De Zafira-e Life L2 is de standaardversie en een middelgrote variant. Deze uitvoering heeft een totale lengte van ongeveer 4,95 meter en is 1,92 meter breed. Deze variant is vooral geschikt voor familiegebruik of zakelijk persoonsvervoer. De compacte L2 is wendbaarder in stedelijke omgevingen en bij parkeersituaties. Achter de derde rij zit nog een kleine ruimte voor bagage. De L2 met 50 kWh-accu heeft een gewicht van 1996 KG terwijl de L2 met 75 kWh een gewicht heeft van 2.040 KG. Ook zijn inhoud mag er zijn. Met neergeklapte achterbank heeft het een laadruimte van 4.200 liter. De 50 kWH-versie kost EUR 56.750. De zwaardere 75 kWh-versie is te verkrijgen vanaf EUR 65.750.

 

Zafira-e Life L3:

De langste van de twee is de Zafira-e Life H3 die een lengte heeft van 5,30 meter. Door zijn extra bagageruimte en beenruimte is hij vooral handig bij lange afstanden en goederenvervoer. Ook deze uitvoering is geschikt voor maximaal 8 passagiers. Dankzij de extra ruimte en een hoger dak biedt het wat meer comfort. De L3 is 10 centimeter breder dan zijn kleinere broer. De laadruimte is met 6.100 liter flink veel meer. De L3 heeft een zwaardere accu van 68 kWh. De 50 kWh-versie weegt 2056 KG. De 75 kWh-versie is bijna 200 KG zwaarder. De 50 kWh-versie begint met een prijs vanaf EUR 57.960, terwijl de 75 kWh-versie EUR 9.000 duurder is op EUR 66.960.



Deel het artikel

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen