De strategie van Peugeot is zeer ambitieus. Per 2030 wil het alleen nog elektrische auto’s naar de markt brengen. Het huidige jaar 2023 markeert een belangrijke mijlpaal, want elk model uit het gamma is nu beschikbaar in een versie met elektrische aandrijving (volledig elektrisch, plug-in hybride of 48V hybride). De succesvolle uitrol van de Peugeot e-208 en de e-2008 laten zien dat de strategie goed op gang is gekomen. En daar blijft het niet bij. Ook de lancering van een elektrisch aangedreven Peugeot e-3008 en e-5008 werd aangekondigd, al is het wel met een 48V hybride powertrain (een accu die door een brandstofmotor permanent wordt bijgeladen). De nieuwe aandrijving gaat samen met een brandstofbesparing van 15%. Maar ook de ontwikkelingen met bestaande modellen staan niet stil. Neem de
Peugeot e-2008 die dit jaar nog een flinke facelift ondergaat.
De e-2008 heeft een nieuwe generatie elektromotoren waarmee het maximale vermogen met 15% is toegenomen, van 100 kW/136 pk naar 115 kW/156 pk, terwijl de accu is vergroot van 50 kWh naar 54 kWh. Naast de uitbreiding van de accucapaciteit rijdt het nieuwe model wat efficiënter waardoor de actieradius is verbeterd naar 406 km (WLTP gecombineerde cyclus) in vergelijking met 345 km van de huidige versie. De upgrade van de e-2008 kunnen we begin volgend jaar (2024) op de Nederlandse wegen verwachten. De vanafprijs blijft net onder de € 46.000. Het vernieuwde model met deze prijs is een geduchte concurrent geworden ten aanzien van de Volkswagen ID.3 en de Hyundai Kona electric.