Scootmobiel is steeds vaker een mini-auto
Als je je een scootmobiel voorstelt, denk je waarschijnlijk nog aan het klassieke model. Robuust, drie wielen, en met een kleedje over je benen tegen de kou. Die tijd is allang voorbij.
Een scootmobiel ziet er nu steeds vaker uit als een mini-auto.
En daar mag je ook zonder rijbewijs de weg mee op. Hoe zit dat precies?
De scootmobiel als compact vervoersmiddel
Scootmobielfabrikanten worden volop geïnspireerd door de auto-industrie. Het is dan ook niet gek dat er zelfs overdekte varianten zijn, compleet met ramen en een dashboard. Daardoor lijkt het voertuig meer op een auto dan op een medisch hulpmiddel voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Gesloten cabines, luxe stoelen, verwarming en een infotainmentscherm: niets is meer te gek in de moderne scootmobiel. Op die manier kun je niet alleen kiezen voor een betere mobiliteit, maar ook voor comfort, veiligheid en stijl.
Het oog wil ook wat
Vroeger was het design vooral functioneel. Het was een apparaat waarmee je van A naar B komt. Maar bij de nieuwe generatie scootmobielen vallen ook zeker de ontwerpkeuzes op. Nieuwe modellen hebben vaak geen drie wielen meer, maar vier. Sommigen hebben zelfs een dak en een volwaardige deur aan weerszijden. En ook aan bagageruimte wordt gedacht. De nieuwste scootmobielen worden geleverd met een dak, ruitenwissers, verwarming en ledverlichting. Het klinkt als luxe, maar het oog wil ook wat. Steeds meer scootmobielgebruikers willen van het stigma ‘invalidenvoertuig’ af, en willen graag laten zien dat ze meedoen in de samenleving. Daarnaast helpt het nieuwe ontwerp ook met praktische zaken: je bent goed beschermd tegen regen en wind.
Rijden zonder rijbewijs
Het mooie van deze mini-autootjes is dat je mag rijden zonder rijbewijs. Juridisch gezien valt het onder de bijzondere bromfietsen. Daardoor mag je alleen mee op de rijbaan, het fietspad of de stoep rijden.
Voertuigen zonder rijbewijs worden steeds populairder, en de scootmobiel krijgt daar een unieke rol in. Het is ideaal voor ouderen en mensen met een beperkte mobiliteit. Maar ook onder jongeren zonder rijbewijs of stedelingen die bewust geen auto bezitten, is het een aantrekkelijk alternatief voor een auto geworden. Heel snel ga je niet, want de maximumsnelheid ligt rond de 25 kilometer per uur. Maar voor stedelijke ritten is dat vaak meer dan voldoende. Bovendien heb je geen brandstof nodig, dus is het ook nog eens milieuvriendelijk.
Wat kost zo’n kleine elektrische auto?
De prijzen van overdekte scootmobielen lopen behoorlijk uiteen. Zo begint een simpel model rond de 3.000 euro. Wil je meer comfort, design en een grotere actieradius? Dan kom je al snel terecht in een hogere prijscategorie. Denk aan een
kleine elektrische auto van 12.000 euro. Zo’n miniwagen is compleet uitgerust met cabine, elektrische ramen, verwarming en heeft ook nog eens een bereik van ruim 60 kilometer. Toegegeven: het klinkt als een hoop geld, maar als je het ziet als volwaardig alternatief voor de auto, valt het mee. Bovendien betaal je geen wegenbelasting, hoef je geen geld voor benzine apart te leggen en zijn de onderhoudskosten laag. Heb je een beperking, dan kun je misschien aanspraak maken op de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het kan zijn dat je dan geld krijgt om een scootmobiel te kunnen kopen. Meestal moet je voor een complete mini-auto nog wel wat geld zelf bijleggen.
Hoe veilig zijn deze mini-auto’s?
Scootmobielen als mini-auto’s zijn ontzettend veilig. Je bent er nog beter in beschermd dan in een gewone scootmobiel. Je hebt immers een dak boven je hoofd en de constructie is stevig. Maar voor de wetgever is het een lastige uitdaging. Voor bromfietsen gelden helmplicht en soms aanvullende rijvaardigheidstoetsen. Waarin verschilt deze mini-auto dan? Het ding kan, als je wil, redelijk hard. Voor andere weggebruikers is het misschien niet duidelijk of het om een scootmobiel of kleine
elektrische auto gaat, en dan is het maar de vraag of ze weten wat de regels zijn. Tegelijkertijd willen fabrikanten ook graag meer vrijheid en erkenning om als alternatief voor de auto te dienen. Wordt de scootmobiel een verlengstuk van het voetpad, of krijgt zo’n mini auto een serieuze plek op de weg? Dat is nog even de vraag.
Van scootmobiel naar stadsauto?
De grens tussen scootmobiel en microauto vervaagt op deze manier razendsnel. Dat de populariteit ervan toeneemt, is logisch. Meer mensen willen minder CO2 uitstoten, je hebt geen rijbewijs nodig en je zit toch droog. In de toekomst zou het zomaar kunnen zijn dat de luxe scootmobiel zonnepanelen op het dak heeft, regeneratief kan remmen of zelfs een schermpje heeft voor routeplanning en onderhoud. Niet alleen opa rijdt meer in een scootmobiel. Nee, ook de
jeugd vindt de weg naar micro-cars. Het is duidelijk dat de fabrikanten bezig zijn aan een ware metamorfose. Misschien moeten we dan zelfs de term ‘scootmobiel’ heroverwegen, en er een nieuwe naam aan geven: ‘de mini-auto van de toekomst’.