Skoda Enyaq 2025 | wordt de gefacelifte SUV succesvol?
De nieuwe Škoda Enyaq 2025 luidt met overtuiging de tweede generatie van zijn succesvolle elektrische EV in. De gefacelifte Enyaq EV maakt veel waar voor een betaalbare prijs. Net als zijn voorganger verschijnt de vernieuwde Enyaq opnieuw in twee carrosserievarianten: een sportieve Coupé en het vertrouwde klassieke SUV-model. Opvallend pluspunt is dat de Enyaq goedkoper is geworden, zonder in te leveren op prestaties of uitrusting. Daarmee is het prijsverschil met de kleinere Škoda Elroq redelijk afgenomen. De gefacelifte Enyaq positioneert zich nu nog sterker als praktische gezinsauto met veel ruimte, een uitstekende actieradius en concurrerende prijs-kwaliteitverhouding in het EV-segment.
Enyaq 2025 Design
De vernieuwde Enyaq toont met zijn Modern Solid-Design vooral een verandering aan de voorkant. Bij de vorige versie werd de neus bepaald door een grille-achtige plaat die verder geen functie had. De 2025-versie heeft een compleet nieuwe neus. De grille is naar onderen geschoven en er is een zwarte strip aangebracht die de koplampen met elkaar verbindt en waar rijsensoren in onder zijn gebracht. Ook is het ronde Skoda-logo vervangen is door enkel de letters van het merk. Vanaf de zijkant zijn er haast geen verschillen. Het model is weer wat aerodynamischer geworden wat het rijbereik met een paar kilometers verhoogd. Van achteren vallen de scherphoekige achterlampen op. Voor de rest zijn ook daar weinig veranderingen.
Skoda Enyaq Interieur
Het instapmodel heeft al veel basisvoorzieningen zoals adaptieve cruiscontrol, verwarmde zitplaatsen en stuur, camera achter, keyless entry, 19 inch velgen en een intelligente parkeerassistent. Het stuur is aan de onderkant een klein beetje afgevlakt. De kofferbak heeft een volume van 585 liter. Wanneer de achterbank wordt ingeklapt gaat het volume naar 1710 liter. Het aflopende dak van de Coupé zorgt voor een kleiner volume van 570 liter. Bij ingeklapte bank levert de Coupé 100 liter in. Erg plezierig is dat het 13-inch infotainmentscherm bediend kan worden met harde (niet-digitale) voorkeuzetoetsen. Tot op zekere hoogte heeft de auto een intelligente spraakassistent. Ook het Skoda-logo in letters komt in het interieur terug. Verder zijn er weinig veranderingen ten opzichte van het vorige model.
Uitvoeringen en specificaties
De 4,66m lange Enyaq kent 3 batterijvarianten. De Enyaq 50 is komen te vervallen. Daarvoor is de 60 in de plaats gekomen. De levering van de Enyaq iV 80 was in 2023 al gestopt. De Enyaq iV 85 was er al wel en wordt nu ook weer geleverd, waarbij het "iV"-label uit de naamgeving is verdwenen. Er komen 4 uitvoeringen. Dit zijn de Selection, Business Edition en Sportline, die we ook kennen van de Elroq. Deze worden zowel als 60 en 85 uitgebracht. De serie is compleet met een sportieve RS-uitvoering 85X met vierwielaandrijving, een sterke elektromotor van 340 pk en een acceleratie naar 100 km/u van rond de 6 seconden. De 60 heeft een accu met een netto-capaciteit van 59 kWh (bruto 63 kWh) en een range van 433 km (WLTP). Het vermogen van deze batterij is 204 pk. De zwaardere 85 heeft een accu van 77 kWh (bruto 82 kWh) met een rijbereik van 579 km en een elektrovermogen van 286 pk. Deze versie is voorbereid op bidirectioneel laden tot 10 kW, waarmee (bijvoorbeeld) in de toekomst de stroom uit de accu teruggegeven kan worden aan de woning. Afhankelijk van de uitvoering kan er snelgeladen worden tussen 135 en 185 kW. Alle uitvoeringen hebben standaard een 11 kW-boordlader. In een handige opbergtas wordt een oplaadkabel mode 3 type 2 (16A) meegegeven. De 5-zitter staat op het elektrische MEB-platform van Volkswagen.
De consumentenprijs van het instapmodel Selection 60 is EUR 42.999. De Business Edition en de Sportline van de 60 kosten 45.990 resp. 47.990. De 85 is telkens 3.000 euro duurder dan de 60-variant. De sportieve 85X wordt later uitgebracht en wisselt van eigenaar voor een prijs vanaf 56.490. Het mag duidelijk zijn dat de vernieuwde Enyaq veel te bieden heeft voor een nette prijs. Daarmee zal het een geduchte concurrent zijn in het C-segment, bijvoorbeeld tegenover de Volkswagen ID.4. Mocht je de SUV of Coupé willen bestellen, houdt dan rekening met een levertermijn van minstens 3 maanden.