7 oktober 2022

Subsidie laadpalen voor VvE gaat via SVVE

Sinds de opkomst van de elektrische auto stijgt ook de vraag naar laadpalen. Een logische ontwikkeling. Zeker wanneer je bedenkt dat thuisladen nog altijd de goedkoopste optie is. En wanneer je in bezit bent van een eigen oprit is een laadpaal in principe zo geregeld. Woon je in een appartementencomplex dan heb je vaak te maken met een Vereniging van Eigenaren (VvE). In dat geval is het plaatsen van een laadpaal een stuk ingewikkelder. Er dient een goedkeuring van de meerderheid te zijn en de installatie kan complex zijn. Binnenkort komt daar verandering in. De VvE kan namelijk aanspraak maken op de SVVE-regeling, als opvolger van de voormailge SEEH-regeling.

Meer subsidie voor laadpalen bij VvE's

Ruim 1,2 miljoen woningen in Nederland zijn aangesloten bij een VvE. Ruim 17% van het totaal aantal woningen in Nederland. Vroeg of laat zullen de bewoners de overstap gaan maken naar een volledig elektrische auto. Wel zo prettig dat de auto gewoon op je eigen parkeerplek opgeladen kan worden. De laatste tijd was er echter veel te doen over laadpalen in appartementencomplexen. Men maakte zich zorgen om de veiligheid of tegenstanders van elektrisch rijden konden de komst van een laadpaal in de parkeergarage tegenhouden.


Het kabinet komt nu met een reeks nieuwe maatregelen om het makkelijker te maken om een laadpaal aan te schaffen en te laten monteren bij een VvE. De eerste stap is een subsidiepotje voor VvE's. Gezien de complexiteit van sommige parkeergarages is goed advies van een deskundige van belang. Hierbij dient de situatie in kaart gebracht te worden. Hoe zit het met eventuele verzwaringen? De brandveiligheid? En de locatie van de laadpaal? Hiervoor werd de SEEH-regeling in het leven geroepen.

SVVE-regeling

Via de SEEH-regeling (Subsidie Energiebesparing Eigen Huis) konden VvE's 75% van de kosten terugkrijgen, met een maximum van 1500 euro. De subsidie was bedoeld voor het inwinnen van deskundig advies. Daarom moet het advies de antwoorden bieden op een aantal concrete vragen. Zoals we zojuist al benoemden gaat dat onder andere over de locatie, de kosten van installatie en de veiligheid. De SEEH-regeling is stopgezet per 31 december 2022 en sindsdien vervangen door de SVVE (Subsidieregeling Verduurzaming voor vereniging van Eigenaars. Naast de subsidie werkt het kabinet ook hard aan het vereenvoudigen van de regelgeving. Dit moet er voor zorgen dat je als bewoner gemakkelijk een laadpaal kunt plaatsen op je eigen parkeerplek zonder dat medebewoners dit zonder goede reden tegen kunnen houden. De nieuwe regelgeving gaat in per 23 januari 2023 en loopt door tot uiterlijk 31 december 2027. Het is één van de weinige uitzonderingen op de versobering van de subsidieregelingen die per begin 2025 wordt doorgevoerd.


Deel het bericht

De koplamp rechtsachter van de DongFeng Box
door Mindert Westra 18 augustus 2025
Hoe gaat het nu echt met de Chinese auto? En welke Chinese merken en modellen hebben de beste verkoopcijfers over de eerste helft van 2025?
Een groene Citroën ë-C4 staat bij een gebouw geparkeerd
door Mindert Westra 11 augustus 2025
Sinds enkele maanden kan er bij de ë-C4 gekozen worden voor een zwaardere batterij. Wat is het verschil met de vorige en hoe bevalt deze?
Twee elektrische auto's staan aan een laadpaal bij een laadstation van FastNed
door Mindert Westra 6 augustus 2025
Kunnen we laadpaalfiles verwachten op weg naar het zuiden? Door het volgen van een paar handige tips kan het meevallen.
Twee gelijke scootmobielen staan bij een pand op een ondergrond van zwart grind
1 augustus 2025
Een scootmobiel ziet er tegenwoordig niet alleen flitsend uit maar het is ook steeds meer van alle gemakken voorzien. Wordt het een mini-auto?
Lees meer artikelen