Eind dit jaar komt het Chinese XPENG met de XPENG G9 naar Europa. Dit is een nieuwe SUV dat zich niet alleen qua formaat maar ook qua prestaties goed kan meten met de
Mercedes-Benz EQE SUV. Het afgelopen jaar had XPENG nog erg te kampen met leveringsproblemen om de markt in Europa van nieuwe elektrische auto’s te voorzien, maar daar is duidelijk een kentering in gekomen. Echt splinternieuw is het model niet. In eigen land tuft ie al rond sinds eind 2021. De G9 is de 4e EV van de XPENG-familie. Eerder werden al de kleinere SUV G3 uitgebracht en de Sedans P5 en de P7 waarvan het topmodel een Wing-edition is, dus voorzien van
opvallende portieren.
De elektrische 7-persoons SUV is een concurrent van de Audi e-tron, de Tesla Model X en de BMW iX en heeft 3 uitvoeringen. Het instapmodel is de XPENG G9 RWD. Het heeft een elektromotor van 313 pk die de achterwielen aandrijft. De batterijcapaciteit is 78 kWh. Dan is er de RWD Long range die met een grotere accu van 96 kWh op een bereik komt van 570 kilometer. Dit is 110 kilometer meer dan de het instapmodel. Hij accelereert binnen de 4 seconden naar 100 km/uur. De grootste uitvoering is de XPENG G9 AWD Performance. Dit model heeft twee elektromotoren (voor en achter), waarmee het vermogen van het model op 550 pk wordt gebracht. De AWD performance gaat in 3,9 seconden naar de 100 km/uur en het bereik ligt rond de 520 km.
Door de 800V-laadtechnologie heeft het Chinese voertuig een verbluffende laadsnelheid (gelijkstroom) van maar liefst 260 kW in de RWD en 300kW in de RWD Long Range en de AWD Performance. Met deze snelheid zit je accu in 20 minuten van 10% op 80%! Heb je veel haast? In vijf minuten kun je voor zo'n 100 kilometer bijladen.
Fabrianten van de Duitse topmodellen kunnen zich zorgen gaan maken. De G9 is relatief gezien best wel goedkoop. Daar waar veel extra's bij de concurrent optioneel is, zit dit standaard in de G9. Het kan niet anders dan dat het prijsdruk geeft in het premiumsegment. Het instapmodel XPENG G9 RWD blijft met € 57.900 nog onder de 60K. De RWD Long Range en de AWD Performance gaan € 62.000 resp. € 72.200 kosten.
Leestip: overzicht van alle Chinese elektrische auto's die in Nederland zijn uitgerold