6 augustus 2021

Alfa Romeo en Lancia maken alleen nog elektrische modellen

Hoeveel we elektrificatie toejuichen voor sommige merken is het moeilijk te bevatten dat ze het moeten gaan doen zonder karakteristieke benzinemotoren. Een heerlijk geluid. Perfecte schakelingen of de geur van benzine. Alfa Romeo schaart zich in het rijtje van autofabrikanten die maar moeilijk hand in hand gaan met elektrische auto. Toch is het moment aangebroken. Alfa Romeo gaat elektrisch! Dat geldt evenzo voor Lancia. Het automerk is min of meer uit beeld geraakt. Het is Stellantis dat de reddingsboei toe heeft geworpen. Wel moet het merk dan volledig elektrisch gaan rijden. Beide automerken zullen in 2027 alleen nog elektrische auto's leveren.

Het gaat toch echt gebeuren: Alfa Romeo en Lancia elektrisch

Alfa Romeo. De autoliefhebber zweert plechtig dat je toch minimaal 1 Italiaanse schone in bezit gehad moet hebben om je een ware autoliefhebber te mogen noemen. Het merk bouwt al sinds mensenheugenis ware pareltjes op wielen. Over de betrouwbaarheid valt soms te twisten. Evenals het gebruik van de nieuwste technieken. Maar toch, het is een Alfa!


Dit maal gaat Alfa Romeo wel voor een vooruitstrevende keuze. Ondanks dat geen enkele auto uit het gamma van Alfa Romeo ooit op tijd een opvolger heeft gekregen (naar goed gebruik stond er uiteraard ook geen opvolger van de Mito of Giulietta klaar), neemt het merk nu rigoureuze stappen.  Vanaf 2027 worden alle modellen van Alfa Romeo volledig elektrisch. Lancia doet er zelfs een schepje bovenop en zegt vanaf 2026 volledig elektrisch te zijn.


Dit geven de twee merken aan tijdens de presentatie van de halfjaar resultaten van Stellantis. Overigens is er niet bepaald een breed scala aan modellen om te elektrificeren. Op het moment van schrijven produceert Alfa Romeo uitsluitend de Giulia en Stelvio. Lancia is eigenlijk helemaal op sterven na dood. Het Italiaanse merk heeft uitsluitend de zwaar verouderde Ypsilon in de Italiaanse showrooms staan.


De Ypsilon komt naar verluid eerst nog met benzinemotor maar alle modellen daaropvolgend zullen de beschikking krijgen over een batterij. Bij Alfa Romeo moet de langverwachte Tonale de eerste PHEV worden. Ja, je leest het goed. De eerste PHEV. Op dit moment doet Alfa Romeo nog niks met elektrificatie, zelfs geen Plug In Hybride. Wat de eerste volledig elektrische auto moet gaan worden is dan ook niet bekend. Daarnaast houden we even een slag om de arm. Als Alfa Romeo een datum noemt kan men daar gerust een jaar of tien bij op tellen. De tijd zal het leren.

Lancia's Ypsilon staat op een tegelpad bij een muur met plavuizen

Het gaat toch echt gebeuren: Alfa Romeo en Lancia elektrisch

Bij de ontwikkeling van de Ypsilon worden veel kosten bespaard door het op dezelfde architectuurplatform te bouwen die ook bij andere merken van Stellantis worden toegepast, zoals de Opel Corsa-e, de Citroen e-C3 en de Peugeot e-208. Italiaanse autofans moeten nog wel even wachten, conform de planning wordt de Ypsilon medio 2024 uitgerold. Naar verwachting komt de prijs te liggen tussen 25.000 en 30.000 euro. Daarmee zou het een mooie klassering kunnen krijgen in onze top10 goedkoopste elektrische auto's.

Ook de namen van de andere 2 Lancia-modellen zijn sinds april dit jaar bekend. Het is de 
Aurelia die het concern in 2026 op de markt wil brengen. Om in 2028 te volgen met de Delta. Beide modellen zijn volledig elektrisch. Vraag is wel of de naamgeving van de Aurelia zo blijft, gezien Lancia haar modellen graag een naam meegeeft uit het Griekse alfabet. De hybride-variant van de Ypsilon wordt tegen die tijd niet meer gebouwd, waarmee ook de Ypsilon volledig elektrisch zal zijn.


Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen