Blog Layout

aug. 19, 2021

Audi R8 e-tron | wat ging er mis bij de uitrol?

In 2007 kwam het brave Audi op de proppen de Audi R8. De 2-deurs sportwagen werd geproduceerd door Quattro GmbH, het voormalig sportlabel van Audi wat ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen. Deze fantastische sportcoupé kreeg een bijzonder koetswerk en een magische 4.2 FSI V8 motor met quattro vierwielaandrijving. Goed voor 420 pk bij 7.800 toeren en 430 Nm koppel. Een kleine 2 jaar later kwam ook de atmosferische 5.2 liter V10 beschikbaar. Deze krachtbron uit de Lamborghini Gallardo was de overtreffende trap met een vermogen van 525 pk en 530 Nm koppel. Na de nodige cabrio's en circuitversies en facelifts werd de eerste generatie in 2015 afgelost voor de tweede generatie. Een fantastisch geluid, topprestaties en een perfecte wegligging maken de R8 al jaren een verkoopsucces onder de gefortuneerden. In het kader van de elektrificatie besloot de Duitse autofabrikant meer wegen in te slaan. Het resultaat: een volledig elektrische R8. Maar soms kun je te veel voor de troepen vooruit lopen. En op die manier ging het fout met de uitrol van de Audi R8 e-tron.

Volledig elektrische Audi R8 e-tron met 460 pk

Tegenwoordig valt de elektrische auto niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Niet alleen onder stadsauto's, middenklassers of toplimousines, ook bizarre supercar creaties zijn vrijwel wekelijks in het nieuws te vinden. Zelfs iconische sportwagens komen als nieuwe auto's met elektromotor en stekker op de markt. In 2015, het jaar dat de Audi R8 e-tron werd geïntroduceerd, was de ontwikkeling rondom elektrisch rijden nog niet zo ver gevorderd als tegenwoordig. Een volledig elektrische supercar in 2015, wat moet je daar nou mee? Toch dacht Audi goud in handen te hebben door de populaire R8 te ontdoen van diens V10 en een elektromotor terug te plaatsen. Er werd gekozen voor een 92 kWh groot accupakket en twee elektromotoren. Op papier was het allemaal zo slecht nog niet. De elektromotoren leverden gezamenlijk een gezonde 460 pk en 920 Nm koppel. Hierdoor kon je in 3,9 seconden naar de honderd kilometer per uur knallen. De topsnelheid lag, afhankelijk van de rijmodus, op 210 km/u of 250 km/u.

Audi R8 e-tron zijaanzicht

Een nieuw avontuur dat niet goed kon gaan

De R8 e-tron, zoals de elektrische variant van de R8 werd gedoopt, kreeg daarnaast een extreem lage CW-waarde van slechts 0,28. Dit was te danken aan enkele aanpassingen aan de carrosserie, zoals het sluiten van de luchtinlaten en gesloten velgen. De actieradius was overigens ook niet slecht. Wie de rechtervoet enigszins wist te beheersen kon 450 kilometer ver komen op een lading. Vol goede moed startte Audi in 2015 de productie van de R8 e-tron om vervolgens in 2016 de stekker uit het project te halen. Wat bleek? Audi R8 kopers prefereerden veel liever de brullende V10 dan de zoevende klanken van de e-tron. Na minder dan een jaar werd zodoende de productie stop gezet. Met nog geen 100 stuks verkocht. Aan de specificaties zal het niet gelegen hebben, die waren vrijwel gelijk als de V10. Was het geluid en de beleving ten opzichte van de geruisloze R8 e-tron dan echt doorslaggevend? Of zou het toch de absurde prijs van ruim 1 miljoen euro zijn geweest? Voor dat geld kocht je namelijk ook twee tot drie R8's met V10 en hield je geld over voor een mooie Tesla Model S met vergelijkbare range. 


Het was beslist niet de eerste keer dat Audi experimenteerde met een elektrische supercar. Van de eerste generatie onthulde het merk in 2010 ook de R8 e-tron. Deze kreeg 4 elektromotoren en ruim 310 pk. Deze sportwagen zag nooit het levenslicht als productieauto omdat de auto vooral diende als studieproject voor Audi. Of we, gezien het bovenstaande debacle, ooit nog een elektrische R8 van Audi mogen verwachten valt nog maar te bezien.


Deel het bericht


03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Een smart#3 met panoramadak in de kleur Photon Orange metallic staat op een parkeerplaats
door Mindert Westra 29 apr., 2024
Smart Automobil komt met een opvolger van de smart#1. Maak kennis met de sportieve SUV coupé smart#3.
Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Meer artikelen
Share by: