BMW i7 | concurrent voor het premiumsegment
Luxe Duitse limousines, het is al sinds jaar en dag een begrip. Het is de eeuwige strijd tussen de Audi A8, de Mercedes-Benz S-klasse en de BMW 7-serie. Ook de auto's met elektrische aandrijflijn ontbreekt niet in dit topsegment. Mercedes heeft daarom naast de S-Klasse de
elektrische EQS. Audi kennen we van de e-tron lijn.
Sinds 2023 BMW heeft de i7, de elektrische variant van de 7-serie. De luxe sedan kende in eerste instantie twee uitvoeringen, de i7 eDrive 50 met achterwielaandrijving en de i7 xDrive 60 met vierwielaandrijving. Later werd de i7 M70 xDrive toegevoegd. De xDrive60 en de M70 xDrive kunnen concurreren met andere merken uit het topsegment zoals de eerdergenoemde Mercedes EQS, de
Lucid Air en de
Tesla Model S.
BMW 7 serie exterieur
De Siebner is voorzien van een geheel eigen design. Of het mooi is laten we in het midden maar opvallen doe je zeker. Het relatief ingetogen en klassieke design van de vorige generatie heeft plaats gemaakt voor een enorme grille met smalle ledlampen en daaronder grote koplampen. De hoekige en strakke vormgeving vind ook zijn weg naar de zijkant en de achterzijde, waar de smalle achterlichten centraal staan. Oh, nog even over de voorzijde. Mocht je die grille nou te ingetogen vinden: de Iconic-Glow grille is standaard. Deze functie zorgt voor een verlichte grille. Onder bepaalde voorwaarde is het gebruik van dit futuristische element in Europa toegestaan.
BMW 7-serie interieur
De 7-serie en i7 zijn te verkrijgen met een M Sportpakket. dat houdt in een extra sportieve look aan de buitenzijde en natuurlijk ook de nodige extra's in het interieur. De optielijst lijkt eindeloos en er kan worden geopteerd oor een M Sportpakket Pro en M Performance Pack. Overigens kom je met het 'basis' interieur weinig te kort. Ook al is smaak verschillend, maar BMW lijkt het een stuk beter aan te pakken dan Mercedes. De combinatie van hoogwaardige materialen, lederen bekleding, de nieuwste snufjes en een afwerking van het juiste niveau maken de BMW beter dan ooit tevoren. Het Operating System is onderdeel van het iDrive 8.5 pakket. Het heeft een nieuw startscherm met een quick-select menu. Het Curved Display is een combinatie van het infotainmentscherm en het instrumentenpaneel. Ook heeft het een spraakassistent dat oproepbaar is met "Hey BMW". De comfortstoelen zijn standaard maar kunnen worden uitgebreid met massagefunctie en ventilatie.
BMW i7 uitvoeringen
In tegenstelling tot veel andere EV’s staat de elektrische i7 op hetzelfde onderstel als zijn brandstoftegenhanger. De 3 uitvoeringen hebben dezelfde accu van bruto 106 kWh, goed voor een netto gebruik van 101,7 kWh. Thuis kan er geladen worden tot een maximum van 22 kW. Aan de snellader lukt dat tot 195 kW, waarmee de accu in ruim 30 minuten weer gevuld is van 10 naar 80%. Afhankelijk van de specificatie moet een WLTP-actieradius van 590 tot 625 kilometer mogelijk zijn.
i7 eDrive 50
Het instapmodel van de i7 kwam in 2023 op de markt. Het heeft als enige achterwielaandrijving met een elektrovermogen van 455 pk. Daarmee haalt het het hoogste bereik van de 3 met een afstand van 625 km (WLTP). Deze uitvoering wat minder prominent dan de andere twee is natuurlijk ook wat goedkoper. Voor een vanafprijs van ruim € 123.000 verwisselt hij van eigenaar.
i7 xDrive 60
Deze versie is uitgerust met vierwielaandrijving. Op de vooras rust een elektromotor van 258 pk. De achteras wordt aangedreven met 313 pk. Zijn rijbereik gaat richting de 600 km. In minder dan 5 seconden snelt hij naar de 100 km/u. Deze uitvoering van de i7-serie gaat weg voor een prijs vanaf € 147.000. Net als veel andere luxe premiumauto’s is de afschrijving hoog. Als occasion kom je ze op de markt ook tegen voor een ton.
i7 M70 xDrive
Bij de xDrive M70 is de voorste aandrijving op 258 pk gebleven. De achterwielaandrijving is wel opgeschroefd. Het totale vermogen is uitgekomen op 660 pk. Zijn acceleratie na de 100 km per uur ligt op 3,7 seconden. Een indrukwekkende prestatie wanneer je je bedenkt dat de auto een gewicht van 2695 kg met zich mee sleurt. Met een beetje normaal rijden haalt het model een rijbereik van 550 km, net even wat lager dan de xDrive60. De M70 xDrive heeft een uitstekende wegligging, is stil en rijdt erg comfortabel. Voorzieningen die daaraan bijdragen zijn onder andere mechanische remmen, adaptieve schokdempers, hoogkwalitatieve stabilisatoren, standaard luchtvering, rijbaanhulp, automatisch inhalen en vierwielbesturing. Voor al dit moois moet er wel diep in de buidel worden getast. Zijn vanafprijs begint ergens rond de € 190.000.