De elektrische variant van de S-Klasse, de EQS is nog maar net onder ons. Toch vond Mercedes dat er nog wel een nieuwe versie bij kon komen.
Daarom maken we vandaag kennis met de gloednieuwe EQS SUV. Een SUV op basis van de EQS limousine.
Mercedes is hard op weg naar een volledig elektrisch modellengamma. Inmiddels kennen we de EQA, EQB, EQC, EQE, EQT en EQS. Binnenkort kun je daarnaast ook opteren voor de EQS SUV. Net als zijn limousine broer is de auto van de grond af aan ontwikkelt als volledig elektrische auto. En dat heeft zijn voordelen. Een grote actieradius, snel opladen en veel ruimte. En vooral van dat laatste kom je in de EQS SUV niets te kort. Het uiterlijk is herkenbaar. Vrijwel iedere EV van het Duitse merk krijgt het herkenbare gezicht, dat geldt eveneens voor de EQS SUV. Ook van binnen is het geen directe verrassing. Dat is namelijk gelijk aan de EQS zoals we die al kennen. Een overdaad aan luxe, enorme schermen en uitmuntende comfortstoelen.
Natuurlijk laten we de afmetingen niet achterwege. De EQS SUV heeft een wielbasis van een niet malse 3,2 meter en meet 5,13 meter in de lengte, is 1,95 meter breed en 1,72 meter hoog. Qua afmetingen is de auto nog het best te vergelijken met de GLS. Hoewel deze auto het nog altijd moet doen met een reeks benzine en dieselmotoren. Misschien wel belangrijker: de EQS SUV heeft een trekgewicht van 1800 kg en mag 7 personen vervoeren. Ook de techniek is rechtstreeks afkomstig van de EQS. De EQS SUV komt direct op de markt in twee smaakjes. De 'instapper' is de EQS SUV 450+. Dankzij een enkele elektromotor op de achteras krijg je de beschikking over 355 pk en 568 Nm koppel. De specificaties ontbreken nog, evenals een WLTP actieradius. Een stapje hoger staat de EQS SUV 580 4MATIC. Deze vierwielaangedreven variant krijgt twee elektromotoren waarvan een op de vooras en de andere op de achteras. Daarmee komt het totale vermogen uit op 536 pk en 858 Nm koppel.
Zowel voor de 450+ als de 580 4MATIC ontbreken nog de nodige gegevens maar Mercedes spreekt wel van een actieradius 'van meer dan 600 kilometer voor de krachtigste variant'. Dat wordt mogelijk gemaakt door een accupakket van 107,8 kWh. Ter vergelijking: in de reguliere EQS 450+ is een actieradius mogelijk van maximaal 770 km ver. Wat betreft het snelladen pakt Mercedes wederom flink uit. Een laadvermogen van 200 kW moet mogelijk zijn waarmee de auto van 10 tot 80 procent geladen kan zijn in ongeveer een half uur.