Elektrische auto warm rijden | heeft dat nut?
In tegenstelling tot benzine- en dieselmotoren is het warm rijden bij een elektrische auto niet noodzakelijk. Een accu is in staat om vrijwel direct de juiste prestaties te leveren. Maar is warm rijden dan helemaal overbodig? Nou nee, want het gaat wel ten koste van de actieradius wanneer je bij koude temperaturen veel prestaties van de EV vraagt.
Elektrische auto warm rijden vanwege de actieradius
De accu van een elektrische auto presteert het best bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden Celsius. Aangezien de EV niet direct deze temperatuur bereikt verlopen de chemische reacties in het accupakket trager. Dit heeft invloed op de actieradius.
Veel autofabrikanten hebben hiervoor de oplossing gevonden in de vorm van een standkachel. Terwijl je auto nog aan het opladen is kun je een tijdstip opgeven van vertrek of middels een app aangeven dat de auto zich moet voorverwarmen. Zeker bij winterse omstandigheden is dit absoluut aan te raden om voldoende actieradius te behouden.
Overigens bestaat een elektrische auto uit meer onderdelen dan alleen een accupakket. Sommige onderdelen presteren simpelweg beter bij hogere temperaturen, zoals het differentieel of de eventuele luchtvering. Hoewel het daadwerkelijk warm rijden dus niet echt noodzakelijk is brengt het wel voordelen met zich mee.



