26 november 2025

Hoe rijd ik met mijn elektrische auto in de winter? | 10 tips

Ondanks de klimaatverandering kan de winter nog altijd venijnig uit de hoek komen. Sowieso hebben koude temperaturen een nadelige invloed op de prestaties van de EV. Maar perioden met vorst zijn voor een elektrische auto extra spannend. Volg hier de 10 tips om de winterse perioden met jouw EV goed te doorstaan.


  1. doe aan voorverwarming van de auto, als het even kan met de EV nog gekoppeld aan de laadpaal
  2. neem altijd jouw laadkabel mee
  3. gebruik stoelverwarming in plaats van het verwarmen van je hele auto
  4. zet de elektronica die je niet nodig hebt uit
  5. houd de stekkeraansluiting droog
  6. zorg voor goede winterbanden
  7. gebruik de eco-modus (mits aanwezig)
  8. bereid je goed voor. Download een app voor het gebruik van openbare laadpalen
  9. gebruik de warmtepomp (mits aanwezig)
  10. houd de accu goed in de gaten, rij zuinig



Tip 1: stel een timer in voor het voorverwarmen

Brandstofmotoren hebben veel restwarmte waar de auto van binnen verwarmd kan worden. Die luxe heeft de EV niet, daar moet de warmte komen van een elektrische kachel. Veel elektrische auto's zijn uitgerust met een standkachel. Een standkachel zorgt ervoor dat je de auto op afstand en op een ingestelde tijd kunt voorverwarmen. Soms is dit eenvoudig te regelen via de app of het multimediascherm in de auto. Uitgaande van de ingestelde tijd zal de kachel zelf berekenen, op basis van de buitentemperatuur, wanneer het verwarmen moet beginnen.


Het verdient een aanbeveling om het voorverwarmen op te starten wanneer de auto nog aan de laadpaal gekoppeld staat. Zodoende zal de elektrische auto de stroom uit de lader gebruiken en niet van de accu. Naast het feit dat je meer bereik overhoudt is het voorverwarmen ook veiliger, want je ramen zijn mooi schoon. Ook is het fijn dat je auto al lekker warm is wanneer je de straat uit rijdt.

Tip 2: neem een laadkabel mee

Heb je normaal gesproken voldoende actieradius wanneer je de auto enkel thuis oplaadt dan is het in de winter alsnog verstandig om een laadkabel mee te nemen. Mocht je onverhoopt met minder actieradius te maken krijgen kun je gebruik maken van de openbare laadstations. Heb je nog geen laadkabel in bezit? Bezoek onze webshop voor vaste en mobiele laadkabels.

Tip 3: gebruik stoelverwarming (als alternatief)

Stoelverwarming is een veelvoorkomende optie bij elektrische voertuigen. Naast dat het aangenaam kan zijn met de lage temperaturen heeft dit ook een praktische reden. Stoelverwarming vergt namelijk veel minder stroom dan de reguliere autoverwarming.


Door enkel stoelverwarming (en indien mogelijk stuurwielverwarming) te gebruiken kun je, volgens een test van de ANWB, tot wel 25% van je accu besparen. Handig voor wanneer je alleen reist (dan hoeft er maar één stoelverwarming aan te worden gezet) of bij korte afstanden. Immers op een langere reis wil je waarschijnlijk wel meer rijcomfort. Maar ook in dat geval, zet de temperatuur één of twee graadjes lager, dat scheelt toch weer in het rijbereik.

Tip 4: gebruik minder elektronica

Wie wel eens op wintersport is geweest is het misschien opgevallen: de batterijduur van elektronische apparaten, bijvoorbeeld een telefoon, is veel korter dan bij warmer weer. Dit geldt ook voor elektrische auto's. In de meest extreme gevallen kan dit leiden tot een afname in bereik tot wel 30%. Een manier om dit te beperken is door zo min mogelijk elektronica te gebruiken.


Dit kan de radio of navigatie zijn. Probeer daarnaast ook te voorkomen dat je stroom verbruikt door een telefoon op te laden in de auto. Denk ook een beetje aan je rijstijl. Veel accelereren gaat 's winters meer ten koste van je actieradius dan je denkt.

Tip 5: houd de stekkeraansluiting droog

Is het mogelijk om de auto binnen te zetten dan is dit aan te raden. Dit zorgt er niet alleen voor dat de accu minder afkoelt, met minder actieradius verlies tot gevolg, maar het kan ook vervelende situaties, zoals het vastvriezen van de laadkabel voorkomen. Mocht dit niet mogelijk zijn zorg er dan voor dat de stekkeraansluiting droog blijft. Mocht het toch misgaan bel dan de pechhulp van jouw automerk of bel de wegenwacht. Zelf handelen met bijvoorbeeld een föhn kan zeer gevaarlijk zijn.

Tip 6: zorg voor goede winterbanden

Wanneer je dit lijstje leest lijkt het misschien alsof elektrische auto's veel meer zorgen ondervinden bij winterse omstandigheden dan benzine- en dieselvoertuigen. Toch is dat niet altijd het geval. Elektrische auto's presteren soms zelfs beter dan auto's op brandstof. Dit heeft alles te maken met het ontwerp. Bij auto's is het zwaartepunt essentieel voor een goede wegligging en tractie. Doordat de batterijen laag bij de grond zijn geplaatst bij EV's zorgt dit voor een goede verdeling en draagt het bij aan een beter weggedrag in de winter.


Toch is investeren in goede winterbanden geen overbodige luxe, zeker bij veel sneeuw of ijzel. Winterbanden zijn in Nederland weliswaar niet verplicht maar zorgen wel voor veel meer grip. Omdat koude temperaturen de luchtdruk in je banden laat dalen is het raadzaam de bandendruk regelmatig te controleren.


Ook zijn er EV's die de mogelijkheid hebben om het regeneratief remmen handmatig uit te zetten. Mocht het spekglad weer zijn wil het wel eens raadzaam zijn dat te doen om volledig zelf de controle te houden.

Tip 7: Eco-modus? Gebruik 'm!

Is jouw elektrische auto voorzien van een Eco-modus? Pas deze dan zoveel mogelijk toe in de winter. Een Eco-modus is een uitstekende functie om het vermogen van de auto te verlagen en het rijbereik te vergroten.

Tip 8: Download apps met een overzicht van openbare laadpalen

Dit is natuurlijk de vuistregel voor iedere EV-rijder maar misschien in de winter wel extra belangrijk. Door een aantal handige apps te downloaden hou je altijd inzichtelijk wat de dichtstbijzijnde openbare laadpaal is, mocht je onverhoopt met een lege accu komen te staan.

Tip 9: Maak gebruik van een warmtepomp

Het inschakelen van een warmtepomp is wellicht de meest efficiënte maatregel bij koude temperaturen. Met de warmtepomp wordt de accu opgewarmd waardoor het in de winterse kou veel efficiënter werkt. De energie die de warmtepomp vraagt is niets vergeleken met de opbrengst bij het laden van een warme accu. Wel moet gezegd dat niet elke elektrische auto er eentje heeft. Gelukkig worden de warmtepompen steeds vaker standaard geleverd of op zijn minst optioneel aangeboden.

Tip 10: Wees zuinig op de accu

Een vanzelfsprekende tip die iedereen wel weet. Toch wordt het verval van de prestaties van de batterij nog wel eens onderschat. Bij extreem koude temperaturen kan de actieradius verraderlijk snel onderuit gaan. Zeker wanneer de auto bij vorst een tijd heeft stil gestaan en de accu eerst nog verwarmd moet worden.



Deel het bericht

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lichtgroene Skoda Enyaq iV staat op een wegdek geparkeerd
door Mindert Westra 5 november 2025
✔Hoe werkt de warmtepomp van een elektrische auto? ✔Wat zijn de voordelen van een warmtepomp? ✔Geeft een warmtepomp meer rijbereik? ✔Wat kost een warmtepomp?
Lees meer artikelen