De meeste wintersporters zullen het wel herkennen. Het moment dat je de Duitse autobahn bereikt en eventjes het gaspedaal kunt intrappen. Geen snelheidslimiet totdat de volgende werkzaamheden weer opdoemen. Zeker de autoliefhebbers onder ons dragen de autobahn een warm hart toe. Mede hierom blijft de auto een populair vervoersmiddel. Ruim 71 procent van de Nederlandse wintersporters pakt de auto als vervoersmiddel. Dat niet alleen, ruim de helft daarvan prefereert een auto met verbrandingsmotor. Deze conclusie trekt verzekeraar Allianz Direct na een onderzoek. De helft van de Nederlanders zou geen oren hebben naar een lange rit met een elektrische auto. Ergens begrijpelijk, lange ritten met een elektrische auto vergen immers veel meer planning. Toch is de gevreesde beperkte actieradius al langere tijd meer iets van het verleden. Hedendaagse elektrische auto's hebben een steeds groter rijbereik, de laadsnelheden nemen in rap tempo toe en ook de laadinfrastructuur is prima op orde.
Aan de andere kant, ruim 50 procent van de ondervraagde ziet geen problemen om met een EV op pad te gaan naar wintersportlanden. Een toelichting staat niet omschreven maar we gokken erop dat de meeste berijders zich prima redden met een kleine extra stop. Allianz komt ook met andere leuke feiten. Winterbanden blijven populair. 96 procent geeft aan de auto te voorzien van dergelijke banden voordat de reis begint. Daarnaast leest 75 procent van de ondervraagden zich in over het monteren van sneeuwkettingen en zijn deze in 77 procent van de gevallen in de kofferbak van de auto te vinden. Ook warme dekens zijn gewild onder wintersporters. 48 Procent geeft aan een warme deken mee te brengen onderweg. Ook geeft 75 procent aan de in sommige landen verplichte gele hesjes in de auto te hebben liggen. Een ander feit: 36 procent van de wintersporters neemt een wc-rol mee op reis. Ook onderzocht Allianz de voorkeuren van vertrek. De overgrote meerderheid (70 procent) gaf de voorkeur aan 's nachts of 's ochtends vroeg rijden om files voor te zijn. 59 Procent wisselt onderweg van bestuurder om zonder overnachting de eindbestemming te bereiken.