Blog Layout

mei 11, 2023

Waarom een warmtepomp in een elektrische auto?

De warmtepomp is een veelbesproken product in de energietransitie. Dan hebben we het wel vaak over de warmtepomp aan huis als alternatief voor het gas. Dezelfde techniek van de warmtepomp aan huis zie je ook terug bij de warmtepomp van de elektrische auto. Bij de aanschaf van een nieuwe stekkerauto kan de warmtepomp vaak als optie worden meegenomen. Of het wordt al standaard geleverd, ook dat zie je steeds vaker. Maar wat doet zo´n warmtepomp bij een elektrische auto? En wat zijn de voordelen?

Hoe werkt een warmtepomp van een elektrische auto?

Net als de warmtepomp in onze huizen haalt het apparaat de warmte uit de lucht. Ook vangt het nog een klein beetje restwarmte van de accu. Met deze warmte wordt het interieur van de auto verwarmd. Dat scheelt, want dan hoef je de gewone verwarming niet te gebruiken, die veel meer energie nodig heeft. Met de elektriciteit die je hier bespaart kun je weer meer kilometers maken. Ook helpt de warmtepomp bij het verwarmen van de accu. Vooral bij koud weer bespaart de warmtepomp dan veel energie. De optimale temperatuur voor de werking van een accu is 21 graden. Met de winterkou gedijt de accu dus een stuk slechter. De energiebesparing van een voorverwarmde accu is veel groter dan de energie die de warmtepomp vraagt om de accu te verwarmen. Daar komt bij dat de levensduur van de accu wordt verlengd wanneer de stroombron bij een optimale temperatuur kan functioneren.

De Audi e-tron heeft standaard een warmtepomp

Waarom een warmtepomp juist bij een elektrische auto?

Van de brandstofauto weten we dat de motor warm wordt. De meeste warmte van de motor wordt via de lucht afgevoerd. De restwarmte wordt gebruikt om het in de auto comfortabel warm te krijgen. De elektromotor van een elektrische auto heeft deze warmte niet en dus moet de gewenste warmte door een elektrische kachel worden geleverd, die vol op de accu trekt. En dat is nou net niet de bedoeling. De accu moet energie leveren om kilometers te maken. Hier is het de warmtepomp die hulp biedt. 

BYD warmtepomp

Warmtepomp bij een elektrische auto, doen?

Als gezegd bespaart de warmtepomp veel energie. In sommige gevallen kan een warmtepomp tot 25% extra range leveren. Ook zorgt het voor een langere levensduur van de accu. Mooie voordelen dus. En toch is het geen eenvoudige rekensom om te kijken of het verstandig is een warmtepomp aan te schaffen. De baten wegen pas echt op tegen de kosten wanneer je veel rijdt. Immers wie veel rijdt bespaart veel op het energieverbruik. Maar als je laadt vanaf eigen zonnepanelen is die besparing weer geringer dan wanneer je onderweg veel aan de snellader staat. Als de warmtepomp niet standaard op de auto wordt geleverd kun je overwegen hem als extra optie te nemen. Een warmtepomp kost tegenwoordig toch al gauw rond de € 1000. De berekening of het wel kan of niet kun je het beste op eigen situatie toepassen. Een voorzichtige benadering zou zijn om 20% van je huidige energiekosten per jaar van je elektrische auto te nemen en dit bedrag te delen door de kosten van de warmtepomp. Maal 100%, dan weet je ongeveer hoeveel jaren je nodig hebt om de aanschaf terug te verdienen.



Deel het bericht

Een blauwe Volkswagen trekt een caravan
door Mindert Westra 24 apr., 2024
Elektrisch rijden met een caravan is tegenwoordig goed te doen. Wat zijn goede caravantrekkers voor een normale prijs?
Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Meer artikelen
Share by: