Waarom presteert de autoband van een elektrische auto zo anders?
Er zijn meerdere redenen waarom autobanden van een elektrische auto verschilt ten opzichte die van de brandstofauto:
- het zwaardere gewicht van de elektrische auto
- het hogere acceleratievermogen zorgt voor meer wrijving op de band
- meer aandacht voor het geluid van de band omdat je die beter hoort gezien het lawaai van de brandstofmotor ontbreekt
- een autoband van een EV moet een lage rolweerstand hebben voor een zo hoog mogelijke actieradius.
Het mag duidelijk zijn dat fabrikanten inspelen op de andere eisen die gesteld worden aan de autoband van een elektrische auto. Wie elektrisch rijdt en banden moet wisselen heeft het vast wel eens gemerkt, de banden van een elektrische auto lijken zwaarder dan de banden onder een benzine- of diesel auto. En dat klopt! Ook moet er vaker van banden gewisseld worden.
Waarom de banden van elektrische auto's anders zijn
Met de opkomst van de elektrische auto is er behoefte aan een andere band ontstaan. Reden is dat elektrische auto's banden nodig hebben die goed aansluiten bij de karakteristiek van een elektrische auto en de rijeigenschappen van de bestuurder. Het toont tevens aan dat elektrische auto's meer van brandstofauto's verschillen dan alleen zijn
elektrisch platform en de aandrijving.
Gewicht van de auto
Dit zal misschien wel de eerste reden zijn die in je opkomt wanneer je hoort dan EV's over andere banden beschikken. Elektrische voertuigen zijn een stuk zwaarder dan benzine of diesel voertuigen. Dit heeft vooral te maken met het accupakket. Het zwaardere gewicht vraagt om een andere soort banden. Ook heeft een auto met veel gewicht een langere remweg. Om dit tegen te gaan hebben de banden voldoende grip nodig.
Om een zwaardere auto aan te kunnen met voldoende grip worden de banden voorzien van een speciaal soort rubber. Ook de zijwanden zijn steviger aangezet.
Bandenslijtage
Door het gewicht van de gemiddelde EV is de bandenslijtage hoger. Toch kun je er wel aan doen om een te snelle slijtage te voorkomen.
- Rijdt met een kwalitatief goede band. Deze zijn vaak wat duurder, maar je kunt er langer mee rijden. Per saldo ben je goedkoper uit.
- Denk aan je rijgedrag. Zeker auto's die goed accelereren, zoals de EV, zorgen voor een veel hogere bandenslijtage.
- Denk aan je bandenspanning. Een autoband van een EV die niet op spanning staat slijt harder.
Geluid van de autoband
Logischerwijs is een auto met stekker een stuk stiller dan een benzine of dieselauto. Autofabrikanten verzinnen van alles om zoveel mogelijk windgeruis tegen te gaan en andere geluiden te reduceren. Een factor die nog wel eens over het hoofd gezien wordt zijn de banden. Juist omdat de EV stil is valt het geluid van de banden meer op.
Snelheid
Nog niet zo lang geleden was het merendeel van de auto's in Nederland uitgerust met een handbak en benzinemotor. De automaat raakte in de loop der tijd meer in opkomst. Elektrische auto's werken op een hele andere manier. Door de directe overbrenging is een handbak en zelfs een automaat, zoals we die kennen uit brandstofauto's, overbodig geworden. Er zijn geen vertragingen meer in het versnellen.
Hartstikke leuk natuurlijk, om vrienden en familie de stuipen op het lijf te jagen met de 0-100 tijd van jouw EV maar het hogere koppel en regeneratief remmen hebben grote invloed op de banden. Niet alleen op het gebied van slijtage. Ook stijgt de vraag naar duurzame banden die aangepast worden op het snelle optrekken van elektrische auto's.
Actieradius
Heb je wel eens gekeken naar de banden van een BMW i3? Deze banden zijn haast twee keer zo smal als die van een BMW 1 serie. Dit alles heeft te maken met het creëren van een zo laag mogelijke rolweerstand. Hoe minder wrijving en weerstand des te lager de CO2 uitstoot en des te hoger de actieradius.
Autobanden van plug-in hybrides | hoe gaat dat?
Om dezelfde redenen als bij elektrisch rijden bestaan er ook speciale autobanden voor plug-in hybrides. Toch is het niet beslist noodzakelijk deze banden om je velgen te leggen. Immers er wordt niet alleen elektrisch gereden maar ook op de brandstofmotor, waardoor een paar voorwaarden voor speciale banden vervallen. Ook met normaal rijgedrag en niet te veel en te hard remmen kunnen PHEV's met normale banden rijden.
Tips voor banden onder een elektrische auto
Iedere auto is anders en op vrijwel iedere automerk zit weer een andere band. Een Porsche heeft duidelijk een andere band dan een Renault Twingo. Dit geldt eveneens voor elektrische auto's. Toch is er altijd een aantal algemene tips die gelden voor het gebruik en de levensduur van een autoband.
Kies voor kwalitatief goede banden
De reden hiervoor is simpel. Vanwege de accu is een zwaarder dan bij een brandstofauto. En door de hogere accelaratie bij elektrische auto's ligt een hogere bandslijtage op de loer. Kies daarom voor een kwaliteitsband, want deze gaan langer mee en zijn ook veiliger.
Pomp de band niet te hard op
Om meer actieradius te creëren zijn er mensen die de band extra hard oppompen. Op de lange termijn levert je dit alleen maar extra slijtages en de bandenwissel is eerder aan de beurt.
Controleer regelmatig je banden
Deze tip kennen we allemaal. Maar bij elektrische rijden is het nog verstandiger om regelmatig de bandenspanning te controleren en het bandenprofiel te checken.
Bekijk forums over de banden van jouw elektrische auto
Op internet zijn flink wat forums te vinden over de meeste elektrische automerken. Hier delen andere eigenaren vaak hun bevindingen over een bepaald type band. Doe er je voordeel mee.
Let op je rijgedrag
Zet niet bij ieder stoplicht een nieuw record neer. Welke kick het ook geeft, extra pittig rijden heeft een behoorlijk invloed op de levensduur van je banden. Wil je langer met je banden doen? Pas dan je rijstijl daar op aan.
Meer lezen?
- Hoe weet ik hoe oud mijn autobanden zijn?
- Elektrisch rijden in de winter, lees hier 10 tips waar je rekening mee dient te houden
- Hoe ontstaan cuppende banden en wat kun je er tegen doen?



