2 maart 2023

Wordt de Formule 1 ooit elektrisch?

Het aantal elektrische auto’s flink toeneemt, de laadpaal verschijnt steeds meer in het straatbeeld. tekenen van de groei van het elektrisch rijden. Maar gaan we elektrisch motoren meemaken bij de Formule 1? Interessante vraag waar het antwoord erop vrij duidelijk is: vergeet het maar. F1-baas Stefano Domenicali is er vrij helder over, de verbrandingsmotoren zullen bij de Formule 1 nooit verdwijnen. De Formule 1 krijgt geen elektrische motor. De dampende geuren van olie en benzine blijven. En vooral ook het geluid van ronkende motoren, die voor een sportbeleving zorgt en die je zo mist bij de Formule E.

De Ferrari in de Formule 1 wordt niet elektrisch

Wat betekent dit voor de verdere ontwikkeling van het elektrisch rijden?

Wat betekent dit voor de elektrificatie van het wagenpark? Zet het grootste race-spektakel ter wereld zich af van de noodzakelijke transitie naar elektrisch rijden? Nou dat ook weer niet. De F1 ziet de brandstofauto als onmiskenbaar belang voor de autosport, maar het onderkent ook het maatschappelijk belang van een duurzame leefomgeving. En hierin wil het vooral zelf toonaangevend zijn en een bijdrage leveren. 


Wat zijn dan die duurzame ontwikkelingen in de Formule 1?

  • De belangrijkste: de F1 wil CO-2 neutraal zijn in 2030. Voor de Formule 1 is dit een zeer grote uitdaging.
  • Ook wil men een emissievrije brandstof ontwikkelen. Brandstof die ook bij vliegtuigen en boten toegepast zou kunnen worden. Wellicht is het juist de F1 weer die het voortouw neemt (zoals zo vaak). Als de nieuwe brandstof gaat lukken is het nadeel van deze sport zelfs omgezet naar een voordeel. Juist omdat het duurzame technologieën ontwikkelt, die van grote toegevoegde waarde zijn voor tal van andere sectoren.
  • Ook wat de motoren betreft staat de Formule 1 niet stil als gaat om duurzame verbeteringen. De motoren komen van V12 en zitten inmiddels op V8 of zelfs V6 in combinatie met een hybride-systeem.
  • Verder zijn er nog andere ontwikkelingen vanuit het verleden en die nog altijd verbeteringen ondergaan. Voorbeelden zijn het optimaliseren van hybride-systemen, het regeneratief remmen en de aërodynamica die juist in de F1-sport een enorme vlucht hebben genomen.
De Red Bull racewagen wordt niet elektrisch

Conclusie

De Formule 1 zal vasthouden aan de brandstofauto omdat het onlosmakelijk verbonden is aan de beleving van de sport. Wel onderneemt de racesport alternatieve maatregelen om de erkenning van de F1 ten aanzien van een duurzame leefomgeving te onderstrepen. Een goed voorbeeld is hun doelstelling om in 2030 koolstofneutraal te werken. Andere technologische ontwikkelingen vanuit het verleden hebben al bewezen dat de sport een enorme bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de elektrische auto.


Deel het artikel

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen