Elektrische Ford Explorer wordt alsmaar goedkoper
Waar de barometer voor elektrisch rijden in zijn thuisland op zwaar onweer staat, gaat het Ford in Europa wellicht wel lukken: in 2030 wil het alleen nog elektrische modellen naar de markt brengen. De Ford Explorer EV moet daarbij het paradepaardje gaan worden. Sterker nog, het zal een succesvol model moeten worden wil de strategie 2030 slagen. Andere modellen die de strategie kracht bijzetten zijn de Mustang Mach-E en de Capri. De Amerikaanse autofabrikant vol in op de Europese markt door de modellen steeds goedkoper op te leveren. Recentelijk zijn nieuwe varianten van de Explorer uitgerold, die standaard minder te bieden hebben maar daardoor wel in prijs kunnen zakken. De Explorer EV werd vroegtijdig aangekondigd en kon al in 2023 worden aanschouwd. Toch duurde het tot medio 2024 voor de elektrische SUV aan de man kon worden gebracht, geholpen door Volkswagen. De elektrische Explorer staat op het MEB-platform van Volkswagen, waar ook de ID.4 op staat. Ook de elektrische Ford Capri deelt dit platform.
Explorer Interieur
De wielbasis van de ID.4 en de explorer zijn gelijk, toch is de Explorer met zijn 4,5 meter ruim 10 cm korter. Het wat hoekige, hoge model oogt eenvoudig maar dat staat ook wel stoer en robuust, wat extra cachet geeft aan het design. Het Ford-embleem en de naam “Explorer” staat op zowel de voorkant van de auto als achterop. Achteraan zit nog een raampje dat weinig opvalt, terwijl het juist van binnenuit extra ruimtelijk aan voelt. De ramen zijn in de hoogte wat klein. Dit komt door de wat lagere daklijn en zie je vaker bij SUV-modellen.
Explorer Exterieur
Van binnen wijkt het model niet overdreven van de standaard af. De rijhulpsystemen en infotainment hebben wel wat innovatieve high-tech snufjes. Op het dashboard zie je veel terug van de ID.4, zoals de bediening en het digitale instrumentenpaneel. Het scherm in het midden is verticaal verschuifbaar en heeft zelfs een handig opbergvakje er achter. Deze kan niet geopend worden wanneer de auto is vergrendeld. Het stuur is zowel een beetje rond en wat vierkant. Dat is even wennen bij het sturen. Achterin is er voldoende beenruimte. Dat geldt tevens in de hoogte, mede dankzij het wat hogere model. De laadruimte is 450 liter groot. Ook is er extra opbergruimte zoals een skiluik en uitneembare opbergvakken in de middenconsole. Veel extra’s zijn mogelijk, maar dat is vooral optioneel verkrijgbaar. De soundbar van Bang & Olufson zit standaard bij de Premium.
Ford Explorer EV steeds goedkoper
Een belangrijk middel voor Ford om zijn strategische doelen te bereiken is dat het zijn modellen tegen concurrerende prijzen in de markt wil zetten. Daardoor worden voortdurend keuzes gemaakt om de modellen niet te duur laten worden. Een goed voorbeeld is de warmtepomp die bij veel merken standaard meegeleverd wordt. Bij de Explorer niet. Daarmee blijft de weliswaar lager, maar de meeste bezitters willen hem toch en dat maakt de auto meteen zo’n 1.200 euro duurder.
De prijsstelling is eveneens de overweging geweest om de basis- en premiumuitvoering op een andere manier te vermarkten. Voortaan is de Explorer leverbaar in de types Style en de Select. Zowel de Style als de Select is ook in een Premiumvariant leverbaar. De prijs van de Style komt zelfs onder de 40K uit. Dit doet Ford wederom door een aantal voorzieningen als optie mee gegeven in plaats van dat het als standaard voorziening wordt meegeleverd. Er zit verder weinig verschil tussen de Style en de Select, behalve dat de laatstgenoemde een extended range versie is. Daar waar de Style met zijn 52 kWh een bereik heeft van 380 km, komt de Style zelfs op 600 km. De Style heeft ook een AWD-variant die 36 km aan actieradius inruilt voor wat meer power. Ook de elektromotor is van Volkswagen die standaard goed is voor 170 pk. Het standaard trekgewicht is 1000 KG, de AWD-versie zit op 1200 KG wat voor een normale caravan te beperkt is. Er zijn verschillende rij-modi. We kennen de D van Drive, ook is er de B van Break. De laatstgenoemde regenereert wat extra bij het remmen.
