6 november 2022

Is de Ford Mustang Mach-e duur?

De eerste elektrische cross-over van Ford was de Mustang Mach-e . De herkenbare sportieve uitstraling van de Mustang is met de komst van de Mustang Mach-e niet verloren gegaan. Dat geldt zowel voor het uiterlijk van de auto alsook de prestaties. De Mustang rijd net iets sportiever en dynamischer. Door het strakke veringsysteem kun je met de Mustang net even wat soepeler door de bochten. Helaas lopen de prijzen van de Mach-e ook verder op. Voor een cross-over zijn de modellen best wel aan de prijs. Vergeleken met de Mach-e GT in juni 2021 zijn de prijzen zijn alweer 16-20% gestegen.

Ford Mustang Mach-e. Een best wel dure crossover.

Veiligheidsvoorzieningen van de Ford Mustang Mach-e

Los van de hoge vraagprijs blijft de Mustang Mach-e een mooie stoere bak. Deze keer gaan we wat dieper in op de aanwezige veiligheidsvoorzieningen, want daar is de Mach-E is goed uitgerust. Ford biedt standaard CoPilot360 aan, inclusief rijstrookcentrering, dodehoekwaarschuwing en ontwijkende stuurhulp. Als de bestuurder zijn of haar handen korte tijd van het stuur haalt, zal de auto de bestuurder vragen om het stuur over te nemen.


Op de Premium-uitvoering en hoger levert Ford de volledige activering van BlueCruise die een camera implementeert die boven het stuur is geplaatst om de bestuurder in de gaten te houden. In plaats van dat de bestuurder zijn handen aan het stuur moet houden, zorgt het ervoor dat hij of zij vooruit kijkt tijdens het rijden. Het gevoel dat je als het ware onophoudelijk in de gaten wordt gehouden is wel iets waar je tegen moet kunnen.

Over laden en over prijzen

Het instapmodel heeft een batterij van 76 kWh. Daar haal je een bereik mee van 360 kilometer. Geen topper, als je dat vergelijkt met de concurrentie. Thuis kun je per uur voor 32 km aan rijbereik laden. Bij de publieke lader (AC) haal je in een uur tijd zo’n 48 km aan range binnen. De grotere Mustang heeft een accupakket van 99 kWh. Zijn laadsnelheid is 150kW waarmee je in 10 minuten voor 120 km bereik bij kunt laden. Uitgaande van de range van de Mach-e Premium RWD van 600 km heb je 40 minuten nodig om hem van 0 tot 80% vol te laden. Overigens, Ford is één van de oprichters van het IONITY-netwerk, met 436 oplaadstations en 1920 hoge snelladers.

 

En dan de prijzen betreft, die liegen er niet om en lopen ook bij Ford stevig op. De Mustang Mach-e heeft een adviesprijs vanaf € 58.100. De Mach-e Premium AWD kost € 70.070 en de Mustang Mach-e GT kost maar liefst € 83.990. Geruchten in de markt gaan rond dat de prijzen op niet al te lange termijn wel zullen worden verlaagd. Om de moordende concurrentie onder de elektrische SUV's vol te houden zal dat ook noodzakelijk zijn.


Deel het bericht

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen