19 juli 2022

Wat is de impact van snelladen op de levensduur van een batterij?

Het aantal snelladers in Europa stijgt gestaagd. Voor de EV-bezitter die thuis geen laadpaal heeft is een snellader de uitkomst. Een half uurtje aan een snellader, een bakje koffie erbij en de rit kan weer voortgezet worden. Toch klinkt er ook kritiek op het snelladen. Het laden met gelijkstroom (DC) zou namelijk slecht zijn voor de accu. In hoeverre is dat de waarheid?

Snelladen elektrisch rijden, hoe slecht is het voor de accu?

Iedereen met een smartphone kent het wel. Na de aankoop gaat de batterij met gemak de hele dag mee maar naar twee jaar moet de telefoon toch een stuk vaker aan de lader. Het opladen van de telefoon kan invloed hebben op de levensduur van de batterij. Feitelijk geldt dit voor alle apparaten met een batterij en dus ook elektrische auto's. Maar in tegenstelling tot telefoons en laptops gaan de Lithium-Ion batterij van een elektrische auto veel langer mee. Wanneer er nog slechts de helft van de batterijcapaciteit zou overblijven zou dit flinke invloed hebben op de restwaarde van EV's. Gelukkig beseffen autofabrikanten dit zelf ook en doen er alles aan om de levensduur van een batterij zo veel mogelijk te verlengen. Voor het opladen passen de fabrikanten de nodige veiligheidssystemen toe om schade te voorkomen. 


Wie wel eens gebruikt heeft gemaakt van een snellader zal het vast zijn opgevallen: de laadsnelheid neemt drastisch af wanneer de batterij voor meer dan 80% geladen is. Daarnaast duurt het ook een stuk langer om de auto van 0% tot zo'n 15% te laden. Ook zijn auto's vaak uitgerust met actieve koeling en zijn snelladers bij een laadvermogen van meer dan 150 kW uitgerust met watergekoelde laadkabels. Dit zijn voorbeelden van veiligheidssystemen welke een fabrikant toepast om de accu te besparen en de levensduur te behouden. Hoewel snelladen dus niet direct schade toebrengt dankzij de toepassing van veiligheidssystemen kan laden met gelijkstroom wel worden gezien als extra belasting voor het accupakket. Feitelijk is langzamer laden dus beter maar dit betekent niet dat snelladen slecht is. In de loop van de tijd zal de batterij iets afnemen in capaciteit. Maar dankzij het gebruik van verschillende veiligheidssystemen zal de afname in bereik in de praktijk beperkt blijven.


Deel het artikel

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen