Wat betekent snelladen voor de levensduur van een accu?
Ja, snelladen heeft invloed op de levensduur van de batterij. Na verloop van tijd neemt de kwaliteit van een accu af. De terugval kan wel worden beperkt door het nemen van enkele maatregelen, zoals:
- Zet actieve koeling van de accu in tijdens het laden. Hiermee wordt oververhitting voorkomen. Moderne accu's zijn standaard voorzien van een automatisch koelsysteem.
- Houdt de acculading zo veel mogelijk tussen 20 en 80%. Dit is een manier om verlies van kwaliteit te beperken.
- Wissel het snelladen regel af met laden op wisselstroom. Het is beter voor de accu.
- Zoek een schaduwplek bij het laden onder zeer hete buitentemperaturen.
Hoewel
snelladen dus direct schade toebrengt dankzij de toepassing van veiligheidssystemen en andere maatregelen kan laden met gelijkstroom wel worden gezien als extra belasting voor het accupakket. Langzamer laden brengt minder schade toe maar dit betekent niet dat snelladen slecht is.
Snelladen of laden met wisselstroom
Vrijwel iedere elektrische auto kan op twee manieren opladen, namelijk AC-laden en DC-laden. Opladen aan een laadstation, zowel thuis, op het werk of bij een publiek laadpunt gaat op wisselstroom. Deze veilige en gecontroleerde manier van opladen noemen we AC-laden. Opladen aan een laadpaal gaat een stuk sneller dan aan het stopcontact. De laadpaal maakt het mogelijk meer energietoevoer af te leveren.
Voor wie zijn elektrische auto nog sneller geladen wil hebben kan gebruik maken van een laadpaal die werkt op gelijkstroom, oftewel DC-laden. Deze DC-laders, ook wel snelladers, zullen direct de accu van de auto voeden zonder de omvormer te gebruiken. Het resulteert in een nog hogere energietoevoer dat zorgt voor kortere laadtijden. Dit vraagt wel meer van de accu, immers hij wordt veel heter.
Is snelladen slecht voor de accu?
Iedereen met een smartphone kent het wel. Na de aankoop gaat de batterij met gemak de hele dag mee maar naar twee jaar moet de telefoon steeds vaker aan de lader. Frequent opladen heeft dus invloed op de levensduur van de batterij. Dit geldt voor alles met een batterij en dus ook elektrische auto's. Maar in tegenstelling tot telefoons en laptops gaan de Lithium-Ion batterij van een elektrische auto veel langer mee.
En dat is maar goed ook. Immers, mocht er nog slechts de helft van de batterijcapaciteit overblijven houdt je ook ongeveer de helft van de actieradius over. Niet om blij van te worden. Gelukkig beseffen autofabrikanten dit zelf ook en doen er alles aan om de levensduur van een batterij zo veel mogelijk te verlengen.
Voor het snelladen passen de fabrikanten de nodige veiligheidssystemen toe om schade te voorkomen, zoals het actief koelen om oververhitting van de accu tegen te gaan. Snelladers bij een laadvermogen van meer dan 150 kW zijn uitgerust met watergekoelde laadkabels. Een ander alom bekend voorbeeld is niet snel te laden onder de 20% en boven de 80%.
Snelladen boven 80% zorgt voor meer slijtage aan de batterij
Dat de batterij slijtage vertoont vanwege het laden kun je niet voorkomen. Wel is de slijtage groter bij het laden op gelijkstroom op een lege of haast volle accu. Het verdient aanbeveling om vooral tussen de 20% en de 80% bij te laden. Buiten deze grenzen zal de accu zichzelf beschermen door minder snel te laden. Dat heeft tot gevolg dat snelladen van 80 naar 100% veel meer tijd in beslag neemt. Nog beter is om te stoppen met laden bij 80%. Dit geldt niet bij het thuisladen want AC-laden (wisselstroom) vergt veel minder van de accu.
Snelladen bij extreme temperaturen
Een batterij slijt harder bij zeer lage en zeer hoge temperaturen. Met extreme koude moet gedacht worden aan temperaturen onder de -25 graden. Normaal gesproken hoeven we hier in Nederland en Belgie geen rekening mee te houden.
Hoewel een accu goed geladen kan worden bij hete temperaturen is het voor de accu beter om dit op een schaduwrijke plek te doen. Een ideale temperatuur voor het laden ligt rond de 20 graden.



